Som om rulltrappan stannat En rapport om språkklimatet i Finland 2023

Ur enkäten, som analyserats av sociologen Kjell Herberts, framkommer via hundratals berättelser hur finlandssvenskarna idag upplever att bland annat vårdkedjorna fungerar (eller inte fungerar), hur det tar längre tid om man väljer svensk betjäning, men också hur man vågat börja kräva mer av det offentliga.
Varför förväntas bara VI anpassa oss?

Finland är i desperat behov av mer arbetskraft. Men det räcker inte att vi sätter en ordbok och ett kollektivavtal i handen på dem som flyttar hit för att jobba. Med hjälp av befintlig forskning, statistik och det unika intervjumaterialet målar skribenterna upp en bild av verkligheten för många som flyttat till Finland efter jobb.
Allt du behöver veta om välfärdsområdesvalet (och lite till…)

Handboken svarar på frågorna: Vad kommer att hända, varför är reformen så viktig och vad är det egentligen för val som går av stapeln i januari 2022?
Ekonomi: Finländska värderingar för 2020-talet

I rapporten reflekteras det över hur finländarnas värderingar ser ut då det kommer till ekonomi, skatter och jobb på 2020-talet.
Alla orkar, alla vill … ?

I rapporten reflekteras det över hur det är att åldras på jobbet, både nu och i framtiden.
Corona och Svenskfinland

Denna unika Agendaundersökning ger en omfattande bild av hur finlandssvenskarna har upplevt coronakrisen.
Att åldras på 2020-talet: Social delaktighet som grund för ett gott åldrande

Rapporten handlar om att åldras på 2020-talet, med fokus på social delaktighet, välmående och en individuell syn på varje äldre person.
Som att åka rulltrappa åt fel håll en rapport om språkklimatet i Finland

I rapporten har Kjell Herberts gått igenom de svar som tankesmedjan Agenda fick när de bad tusen finlandssvenskar berätta hur de upplever det svenska språkets ställning i Finland just nu, samt placerat svaren i en kontext.
Delningsekonomi i Norden

Rapporten belyser fenomenet delningsekonomi och sätter fingret på några ömma punkter och flaskhalsar, som det skulle vara värt att åtgärda.
Unga och valet av nyhetsämnen

I rapporten har skribenterna processat 46 000 artiklar från 29 olika nyhetsmedier och med hjälp av olika markörer sätter de fingret på de nyheter som engagerar den unga publiken i åldern 18-34.