Så konstaterade Marit af Björkesten, direktör för Svenska Yle, då frågan om framtidens mediefält diskuterades på Finlandsarenan i Björneborg.
Enlig af Björkesten talas det helt för lite om den makt som influerare och youtubare har i samhället. Till skillnad från traditionella medier saknas ett inbyggt ansvar gällande till exempel vad som är okej att publiceras.
– Man borde kanske behandla youtubare mer som politiker då vi granskar dem, eftersom de har mycket makt och är förebilder för många.
af Björkesten delade scenen med kommunikationskonsulten och fullmäktigeledamoten Fatim Diarra (Grön) och vetenskapsyoutubaren Ville Mäkipelto. Christoffer Strandberg ledde ordet.
Mäkipelto medger att youtubare har ett stort inflytande över sina följare.
– Jag är medveten om att det som youtubare gör påverkar människor. Då jag filmar en video funderar jag alltid på hur jag kan göra världen till en bättre plats. Respekt för olikhet är ett karaktärsdrag som Youtube som plattform har, säger Mäkipelto.
Diskussionen i Björneborg byggde på Agendas rapport De unga och valet av nyhetsmedier. Ur den framgår det bland annat att den unga publiken (under 35 år) inte längre läser dagstidningar eller ser på tv-nyheter. De letar inte längre upp nyheter, utan förväntar sig att nyheterna hittar dem.
En växande publik
Under Finlandsarenan uppträdde fyra ledande finländska youtubare, med en gemensam publik på över 1,5 miljoner följare: Roni Bäck 749 852, Miklu Bäck 475 539, Tuure Boelius 277 402 ja Ville Mäkipelto 56 370. Tillsammans når de fler än till exempel Talouselämäs, Turun Sanomats eller Aamulehtis månatliga räckvidd. (https://fiam.fi/tulokset/)
Det här ledde till en diskussion om ansvarsfrågan. Vilket ansvar har en youtubare med 500 000 följare? Det är något man funderat på inom den finländska youtube-scenen, berättar Mäkipelto.
– Om man till exempel inte respekterar alla människors lika värde, så får man inte delta i Tubecon, som är Nordens största träff för youtubare.
På Yle gör man å sin sida sådant innehåll som kan vara svårt för en enskild youtubare att åstadkomma.
– Vi har ett ansvar att ett producera kritiskt, granskande journalistiskt innehåll, konstaterar af Björkesten.
Kommunikationskonsulten Fatim Diarra lyfte även upp frågan om transparens då det kommer till kommersiellt samarbete.
– Oavsett om man jobbar med ny eller gammal media så är det viktigt att lyfta fram om det handlar om reklam eller inte. Ibland är det svårt att se skillnad på artikel och reklam i traditionella mediers nätpublikationer.