”Sosiaalisen median vaikuttajia pitäisi käsitellä vallanpitäjinä samanlaisin periaattein kuin poliitikkoja.”

Svenska Ylen johtaja Marit af Björkesten, Vihreiden varapuheenjohtaja ja viestinnän asiantuntija Fatim Diarra sekä tietotubettaja ja tutkija Ville Mäkipelto pohtivat Porissa uuden ja vanhan median valtaa.

”Uusien vaikuttajien vallasta puhutaan perinteisessä mediassa liian vähän. Sosiaalisen median vaikuttajia pitäisi käsitellä vallanpitäjinä samanlaisin periaattein kuin esimerkiksi poliitikkoja. Tubettajilla on paljon valtaa ja he ovat roolimalleja seuraajilleen, kertoo Svenska Ylen johtaja Marit af Björkesten.

Uusien vaikuttajien tavoittavuutta havainnollistaa neljän SuomiAreenassa vierailleen tubettajan sosiaalisen median seuraajaluvut: Roni Bäck 749 852, Miklu Bäck 475 539, Tuure Boelius 277 402 ja Ville Mäkipelto 56 370. Nämä neljä tubettajaa tavoittavat siis enemmän ihmisiä kuin esimerkiksi Talouselämä, Turun Sanomat tai Aamulehti tavoittavat verkkomedioissaan kuukaudessa (Lähde: https://fiam.fi/tulokset/). Lisäksi he tavoittavat juuri nuoret, joiden mediankulutus on muuttunut aiempaa pirstaloidummaksi ja kansainvälisemmäksi.

Fatim Diarra, Ville Mäkipelto, Marit af Björkesten, Roni Bäck sekä tilaisuuden juontaja Christoffer Strandberg.
Panelistit ja Suomen tunnetuin tubettaja Roni Bäck, jolla on lähes puoli miljoonaa seuraajaa. Vasemmalta Fatim Diarra, Ville Mäkipelto, Marit af Björkesten, Roni Bäck sekä tilaisuuden juontaja Christoffer Strandberg.

”Tiedostan, että tubettajien tekemiset vaikuttavat ihmisiin. Aina kun itse teen videon, mietin, millä tavalla edistän hyvää maailmassa. YouTubeen kanavana kuuluu se, että kunnioitamme erilaisuutta. Ihmiset erilaisista lähtökohdista saavat äänensä kuuluviin. Esimerkiksi asia, josta tubettajaa on saatettu kiusata koulussa, tekee heistä kiinnostavia ja onkin henkilön vahvuus,” kertoo tietotubettaja ja tutkija Ville Mäkipelto.

Vallan myötä tulee myös vastuu

Perinteisesti tiedotusvälineet ovat olleet tärkein yhteiskunnallisen keskustelun areena. Perinteistä mediaa ovat ohjanneet journalistiset periaatteet. SuomiAreenassa pohdittiin, millaiset periaatteet pitäisi ohjata esimerkiksi sellaisen tubettajan toimintaa, joilla vaikkapa on 500 000 tilaajaa YouTubessa.

”Alallamme on pohdittu paljon eettisiä periaatteita ja Suomen tubettajat ry on luonut Suomeen tubettajille sellaiset. Esimerkiksi pohjoismaiden suurimpaan tubettajatapahtumaan, Tubeconiin, ei pääse sellaisia, jotka eivät toiminnassaan kunnioita kaikkien yhtäläistä ihmisarvoa,” kertoo Mäkipelto.

Me esimerkiksi Ylellä mietimme, mitä sellaista journalismi voi tehdä, joka on yksittäisille tubettajille hankalaa. Meillä on vastuu tuottaa kriittistä, tutkivaa, journalistista sisältöä,” af Björkesten sanoo.

”Sekä uusien että vanhojen medioiden tulisi tuoda läpinäkyvästi esille se, jos ne tekevät yhteistyötä jonkun tahon kanssa. Aina tässä ei onnistuta. Esimerkiksi joidenkin perinteisen median verkkosivujen mainokset näyttävät liikaa median journalistisilta artikkeleilta”, painottaa Diarra.

Uusi sukupolvi on itse media – viidennen valtiomahdin vastuu -tilaisuuden järjestivät viestintätoimisto Pohjoisranta BCW, Suomen tubettajat ry ja ajatushautomo Agenda. Keskustelun pohjustuksena toimi Agendan raportti Nuoret ja uutisaiheiden valinta.