Kostnadsutvecklingen för finländarnas social-, hälso- och sjukvård är ohållbar (figur 1). Under åren 2004–2014 var den genomsnittliga årliga kostnadsökningen nästan 6 procent, det vill säga klart större än tillväxten för vår bruttonationalprodukt. Kostnaderna ökade från cirka 16 miljarder euro till drygt 28 miljarder euro[1]. Ca 40 procent av kostnaderna hör till socialvården och 60 procent till hälso- och sjukvårdvården. Om den framtida kostnadsutvecklingen fortsätter på samma sätt som under det förra decenniet, kommer kostnaderna för bara hälso- och sjukvården att fördubblas fram till år 2030, räknat per invånare i arbetsför ålder (figur 1). Det här motsvarar en kostnadsökning om cirka 50 procent i förhållande till bruttonationalprodukten. En sådan utveckling av utgifterna är ohållbar, speciellt i nordiska välfärdssamhällen, där merparten av social-, hälso- och sjukvårdstjänsterna finansieras med offentliga medel.
Översatt bild i separat dokument
Figur 1. Den nuvarande kostnadsutvecklingen är ohållbar. (Prognos: Nordic Health Group 2015[2],[3])
För att kunna hantera denna utmaning måste vi förbättra både 1) genomslagskraften (på finska vaikuttavuus) och 2) produktiviteten i vårt servicesystem. Att förbättra genomslagskraften betyder att individen drar större nytta av tjänsterna (till exempel bättre vårdresultat eller att en naturlig försvagning av hälsotillståndet bromsas). Förutom att individens livskvalitet förbättras uppstår kostnadsbesparingar, till exempel för att vårdtiden blir kortare, för att han eller hon återvänder till arbetet snabbare och mer arbetsför än tidigare eller för att behovet av eventuell fortsatt vård minskar. Produktiviteten, för sin del, innebär att man med hjälp av befintliga resurser producerar mera tjänster (av hög kvalitet), eller att de nuvarande tjänsterna produceras med mindre resurser. Med andra ord: eftersom efterfrågan växer, borde man med nuvarande resurser vårda flera patienter eller kunder. Produktiviteten ökar emellertid inte om man gör fel saker. Servicesystemets kostnadseffektivitet blir bättre när vi lyckas utveckla antingen genomslagskraften eller produktiviteten. Målsättningen är naturligtvis att lyckas med båda samtidigt.
I den offentliga debatten om vårdreformen har tyngdpunkten legat på att ordna service. Den politiska debatten om antalet vårdområden och hur de ska indelas har fått speciellt mycket uppmärksamhet. Finansieringskanalerna och finansieringen, valfriheten samt social- och hälsovårdens integration är andra centrala frågor. Med tanke på reformen av servicessystemet är alla dessa viktiga frågor. Man får dock inte glömma att om man inte samtidigt förnyar serviceproduktionen, blir förändringarna mycket små. Även om en effektivt ordnad social-, hälso- och sjukvård kan anses vara ett slags förutsättning också för att kunna förnya serviceproduktionen, sker utvecklingen av servicesystemets genomslagskraft och produktivitet i första hand inom serviceproduktionen.
I denna text granskas bakgrunden till kostnadsutvecklingen inom social-, hälso- och sjukvården samt hur kostnaderna fördelar sig mellan olika segment. Den största utvecklingspotentialen finns där större delen av kostnaderna uppstår. I texten diskuteras dessutom hur man kan utveckla genomslagskraften och produktiviteten inom serviceproduktionens dyraste segment, för att stävja ökningen av kostnaderna för social- och hälsovården. Målet med texten är att ge läsaren en komprimerad översikt över några av de mest centrala utmaningarna för vårt social- och hälsovårdssystem, ur serviceproduktionens synvinkel.
Utvecklingen av serviceproduktionen betraktas ur tre överlappande perspektiv:
1. servicestrukturen: att göra rätt saker
2. vård- och servicekedjor: rätt service för rätt kund i rätt tid
3. kvalitet och effektivitet: att göra saker rätt.
Några exempel på lösningar belyser varje synvinkel. I exemplen betonas service för äldre, eftersom den åldrande befolkningen är en av de mest centrala orsakerna till kostnadsutvecklingen. De principer, som presenteras via de här exemplen, kan tillämpas också på många andra servicesegment.
Bakgrunden till kostnadsutvecklingen
Bakom kostnadsutvecklingen finns flera faktorer. Förutom att befolkningen åldras och anspråksnivån stiger kan man, tack vare den medicinska utvecklingen, behandla allt flera sjukdomar eller hälsoproblem. Utbudet av vård har alltså ökat, vilket skapar nya former av efterfrågan. Också utgifterna för läkemedel ökar. Orsaken är att nya, dyra läkemedel kommit ut på marknaden (till exempel individuellt skräddarsydda läkemedel, som riktar in sig på speciella sjukdomar, såsom olika cancermediciner).
Finlands möjligheter att påverka den kostnadsökning, som beror på moderna vårdformer och mediciner, är begränsade. Som välfärdssamhälle vill vi inte hindra att de mediciner eller vårdmetoder som ger de bästa resultaten, men som eventuellt är mycket dyra, erbjuds till patienter som behöver dem. Det bästa är således att försöka förebygga att sådana behov uppstår, eller åtminstone att förebygga att nuvarande hälsoproblem kompliceras utan orsak.
Den viktigaste orsaken till de växande utgifterna för social-, hälso- och sjukvården är troligen ändå den åldrande befolkningens ökande behov av hjälp och service (efterfrågan). Denna förändring syns som en ökad efterfrågan på såväl social- som hälsovårdstjänster. Största delen av denna efterfrågan syns hos de invånare som fyllt 75 år, en grupp som förutspås växa med till och med 92 procent under de närmaste 25 åren (2015–2040). Den arbetsföra befolkningen (15–64-åringarna) förblir i stort sett på nuvarande nivå (figur 2). Med andra ord blir de som förvärvsarbetar, det vill säga de som står för merparten av Finlands skatteintäkter, en allt mindre del av befolkningen.
Översatt bild i separat dokument
Figur 2. Antalet äldre har förutspåtts öka med 92 procent fram till år 2040. Befolkningen i arbetsför ålder kvarstår på nuvarande nivå. (Källa: Statistikcentralen: SotkaNet)
Det är inte bara bristen på pengar som är en utmaning, utan också den begränsade tillgången till arbetskraft. När antalet äldre ökar snabbare än befolkningen i arbetsför ålder blir tillgången till arbetskraft inom vård och omsorg sämre.
Var det då allt? Nej, som samhälle nöjer vi oss inte enbart med att trygga nuvarande service. Kvaliteten på tjänsterna och kundtillfredsställelsen är sällan på önskad nivå. Trots begränsade resurser vill vi också ha bättre, mera kundorienterad, service.
Vad skall vi dra för slutsatser av detta? Enbart genom att öka personalen kan vi inte klara av den ökande efterfrågan. Vi behöver nya sätt att arbeta. Innan vi övergår till att behandla servicessystemets utveckling är det dock skäl att granska hur utgifterna för social-, hälso- och sjukvården fördelas mellan olika användare och servicehelheter.
Vart tar pengarna vägen?
Merparten av social-, hälso- och sjukvårdstjänsterna konsumeras av en liten del av Finlands befolkning. Enligt en undersökning som gjorts i Uleåborg (Leskelä et al. 2013), används 81 procent av de totala utgifterna för social-, hälso- och sjukvården för 10 procent av befolkningen (figur 3). Man har kommit till liknande resultat också på andra orter[4] (Kapiainen et al. 2010), och det torde vara på sin plats att tala om 10/80-procentsregeln. Av den dyraste befolkningsgruppen (10 procent av befolkningen) förorsakar hälften (det vill säga 5 procent av befolkningen) närmare 70 procent av kostnaderna. Samtidigt kan vi konstatera att 90 procent av befolkningen förorsakar endast 20 procent av kostnaderna.
Översatt bild i separat dokument
Figur 3. 10 procent av befolkningen står för merparten av servicekostnaderna (exemplet från Uleåborg).
Vilka är då dessa storkonsumenter av service? Gemensamt för dem är att de använder flera olika tjänster, ofta är de både gamla och multisjuka. Äldreomsorgens kunder samt de patienter inom sjukvården som behöver dyra behandlingar förorsakar mest kostnader.
I Uleåborg visade undersökningen att 38 procent av totalkostnaderna för den dyraste befolkningsgruppen kom från de kunder som hade använt endast hälsovårdstjänster. De invånare som använder sig av minst en socialvårdstjänst stod å sin sida för 62 procent av kostnaderna. Med tanke på det är anmärkningsvärt hur liten uppmärksamhet socialvården fått i debatten om vårdreformen. Ännu verkar ingen riktigt ha någon uppfattning om socialvårdens roll i vårdreformen.
Om vi vill sänka kostnaderna eller dämpa kostnadsutvecklingen inom servicesystemet, finns den största potentialen där den största delen av kostnaderna uppstår, det vill säga bland tjänsterna för storkonsumenter. Därtill borde man sträva efter att förebygga att 90/20-procentsgruppen råkar i en dyrare grupp.
Få servicestrukturen i ordning!
I den offentliga debatten om vårdreformen har man talat mycket om att förnya servicestrukturen. Frågan om självstyrelseområdenas antal, de som skall ansvara för att ordna social-, hälso- och sjukvård, har stått i centrum. Vårdpersonalen fäster dock större uppmärksamhet vid serviceinnehållet än hur verksamheten arrangeras. Frågan är vilka tjänster man överhuvudtaget borde erbjuda de olika kundgrupperna. Gör vi rätt saker? Uppnår vi det vi vill med servicen? Är servicen tillräckligt effektfull? Det är ofta svårt att slå fast hur effektfull en tjänst egentligen är. På systemnivå innebär genomslagskraft till exempel att behovet av dyrare serviceformer minskar, genom att man i rätt tid erbjuder invånarna rätt sort av lättare stöd.
När servicestrukturen förnyas måste man fundera på hurudana tjänster man erbjuder samt var och hur man gör det. Hur många jourande akutsjukhus behöver vi till exempel och var ska de finnas? I den offentliga debatten förekommer då och då negativt laddade diskussioner om att stänga sjukhus. Ofta tror man att det är bara ekonomisk press som ligger bakom men i verkligheten spelar också servicenivån en viktig roll. För att producera service av god kvalitet krävs, enligt vissa experter, ett tillräckligt antal upprepningar. Det här är svårt att uppnå om befolkningsunderlaget är litet. Dent motiveras med att vissa ingrepp, såsom operationer (till exempel Katz et al. 2001), är förknippade med mera komplikationer om ingreppet på grund av få kunder inte upprepas tillräckligt ofta. Det leder till både tragiska människoöden och högre kostnader.
Att erbjuda högspecialiserade tjänster på många olika ställen innebär också att man upprätthåller en dyr infrastruktur. Som en lösning har man föreslagit en större koncentration av högspecialiserade tjänster, så att befolkningsunderlaget (volymen) skulle vara tillräckligt stort för att upprätthålla en hög specialiseringsnivå. Det förutsätter också att man reformerar närservicen, för att trygga tillgången till vård. Ett exempel på denna närservice kunde vara att erbjuda vissa former av specialsjukvård som öppenvård i samarbete med primärvården. Målsättningen skulle vara att man kunde ta hand om allt flera invånares hälsoproblem på ett och samma ställe och på så sätt minska onödig trafik till den mer specialiserade vården.
När det gäller invånare med stort servicebehov är servicestrukturen av speciellt stor betydelse, både för att dämpa vårdutgifterna och med tanke på invånarnas hälsa och välmående. Bland vårdens storkonsumenter utgör äldreomsorgens kunder redan nu det största – och växande – segmentet. En av de mest centrala reformerna som rör service för äldre är att inrättningsvården avvecklas, det vill säga att tyngdpunkten inom äldreomsorgen flyttas från dygnet-runt-vård till hemmet[5]. Bakgrunden till detta är uppfattningen att inrättningsvård är en dyr serviceform som i många fall försvagar åldringarnas funktionsförmåga och välmående.
Trots att avvecklingen av inrättningsvården pågått redan länge, är det skäl att minnas att Finland i en internationell jämförelse fortfarande har många platser inom inrättningsvården. Den här strukturreformen handlar inte om att man inte skall erbjuda vård och omsorg åt dem som faktiskt behöver den. Målsättningen är att minska onödig användning av vård, dels eftersom det ofta inte gagnar kunden och dels för att vi inte har råd med det. Vi måste komma på nya sätt att stöda ett värdigt åldrande.
Hur borde servicestrukturen för äldre människor då förnyas? I stället för inrättningsvård strävar man efter att erbjuda dygnet-runt-vård och -omsorg i form av effektiverat serviceboende. Som serviceform är den mera hemlik och hjälp finns att tillgå dygnet runt. De gamla hälsocentralsjukhusen, som erbjöd inrättningsvård, ändras till rehabiliterande närsjukhus. Åt äldre personer, som fysiskt är i god kondition men som lider av minnesstörningar, har man har börjat erbjuda gruppboenden. Som ett nytt led i utvecklingen erbjuder vissa kommuner äldre människor ett mellanting mellan serviceboende och hemvård – åldringarna bor i samma fastighet, men hemvården står för servicen.
Förutom den offentliga servicen, består serviceutbudet i många kommuner av tjänster som erbjuds av privata aktörer och av aktörer inom tredje sektorn. En central fråga är hur vi kunde dra större nytta av de här aktörerna. Många äldre personer skulle ha större nytta av sådana tjänster som inte ens nödvändigtvis ingår i den offentliga servicepaletten. Det har också konstaterats att man ibland hellre erbjuder äldre människor service som inte passar, än ingen alls. I sådana situationer är det mycket viktigt att den som ansvarar för rådgivningen och koordinerar servicen känner till det övriga serviceutbudet i kommunen, för att man ska hitta det stöd som bäst motsvarar kundens behov. I vissa fall kan det rentav vara billigare att köpa en skräddarsydd tjänst som motsvarar den äldres behov av en privat serviceproducent, än att ty sig till den offentliga servicen, vars innehåll inte alltid är så lätt att skräddarsy.
Den framlidne ledarskapsfilosofen Peter Drucker sade en gång att ’det finns ingenting så onödigt som att effektivt göra något som man inte alls borde göra’. Om kunden erbjuds tjänster som är av fel slag i förhållande till hans eller hennes behov, så är det slöseri med begränsade resurser, oberoende av hur effektivt tjänsten produceras.
Smidiga vård- och servicekedjor
Reformen av servicestrukturen handlar utbudet av service och hur det arrangeras. När vård- och servicekedjorna förbättras handlar det om att rikta rätt tjänst till rätt kund vid rätt tidpunkt och om fungerande förflyttningar mellan olika serviceformer. Förflyttningarna kan vara av flera slag, till exempel mellan hemmet, primärvården och specialsjukvården. Fungerande vård- och servicekedjor berör speciellt gruppen av storkonsumenter. Den dyraste 10-procenten av befolkningen har i genomsnitt använt fyra olika servicehelheter (Leskelä et al. 2013). Den övriga befolkningen har i genomsnitt använt ungefär en servicehelhet. Många storkonsumenter torde ändå använda betydligt fler servicehelheter. I ett servicesystem där enheter inte kommunicerar med varandra saknas helhetsbilden av eller ansvaret för invånarnas vård. Om invånarna då förflyttas från en serviceform till en annan, riskerar vissa delar av invånarnas servicebehov att förbli obeaktade.
Integrationen av social-, hälso- och sjukvården är en central del av vårdreformen. Målsättningen är att garantera att kunden erbjuds en smidig helhet, genom att säkerställa ett bättre samarbete dels mellan primär- och specialsjukvården och dels mellan social- och hälsovården. På så sätt vill man bland annat förhindra att kunderna bollas från ett ställe till ett annat och garantera att vårdpersonalen har tillgång till aktuell och heltäckande information. För tillfället kommunicerar social-, hälso- och sjukvårdens datasystem inte med varandra. Orsaken är bland annat den föråldrade datasekretesslagen, som inte tillåter att man sammanför informationen.
Integrationen av social-, hälso- och sjukvården är en utvecklingsriktning som bör understödas. Man bör dock observera att integrationen främst berör endast de 10 dyraste procenten av befolkningen, de som använder flera olika serviceformer. Även om gruppen av storkonsumenter spelar en viktig roll, får man inte glömma de resterande 90 procenten av befolkningen, som i praktiken betalar för vårt servicesystem. Om de inte upplever att de får valuta för de pengar de har betalat i skatt, minskar deras intresse för att bära ansvar. Den här gruppen måste därför garanteras en god tillgång till service av hög kvalitet också framöver.
Genom att koncentrera alla social-, hälso- och sjukvårdstjänster under ett ledarskap (integration) försöker man undvika deloptimering: när man inte löser problem med en gång (till exempel bostadslöshet) kan det ge upphov andra kostnader i systemet (inom hälso- och sjukvårdstjänsterna). Om äldreomsorgen inte kan ta hand om de äldres övergripande behov, kan åldringarna i onödan hänvisas till dyrare vårdformer såsom jour och/eller bäddavdelning. Integrationen fungerar dock inte utan koordinering. Man lyckas inte fusionera organisationer om man inte samtidigt koordinerar både kundernas väg genom servicesystemet och de enskilda tjänsterna.
Hur kunde man då åtgärda problemet? Vi tar ett exempel ur det dyraste segmentet bland storkonsumenterna, det vill säga äldreomsorgen.
Det är väsentligt att kunna identifiera äldres servicebehov i tid. Därtill behövs uppdaterad information om vilka tjänster som står till buds (offentliga, privata och tjänster som produceras av tredje sektorn) så att man vid rätt tidpunkt kan erbjuda tjänster som är skräddarsydda för de äldres speciella behov. Det låter väl förnuftigt, till och med självklart? I många kommuner är det ändå en veritabel utmaning att förverkliga detta i praktiken. I ett system där olika enheter inte kommunicerar sinsemellan kan det hända att flera olika instanser, till och med inom äldreomsorgen, besöker kunden för att bedöma hans eller hennes behov. Alltför ofta görs bedömningen endast utgående från det egna utbudet: man erbjuder hellre hemvård än ingenting alls. Därför kan det hända att service ges till fel kunder eller att man inte kan avstå från servicen när kundens behov minskar eller förändras. Det är också vanligt att det finns överlappningar och blinda fläckar i den service som kunden får.
Som en lösning på denna mångfasetterade utmaning har man i allt flera kommuner planerat att koncentrera rådgivningstjänster och koordinering för äldre till en separat enhet[6]. Avsikten med den här verksamhetsmodellen är att garantera att man kan skräddarsy tjänsterna så att de motsvarar den enskilda kundens behov samt att säkerställa fungerande rådgivning, utredning av servicebehov samt vård- och serviceplaner av jämn kvalitet. Övning ger färdighet. Förmågan att göra bedömningar förbättras om bedömningarna är handläggarens huvudsyssla och inte endast en i raden av många uppgifter. Den som koordinerar servicen vid sidan av andra arbetsuppgifter har svårare att hålla sig a jour med kommunens serviceutbud. En annan målsättning är att koncentrera ansvaret för storkonsumenternas service till en så kallad personlig servicehandledare, som koordinerar kundens samtliga tjänster och behov, oberoende av var i servicesystemet denna befinner sig.
Resultaten har varit synnerligen lovande. Till exempel har antalet nya kunder som styrts till hemvården minskat: man har utnyttjat kommunens servicenät och man har kunnat styra kunderna till serviceformer som bättre motsvarar deras behov. Till nya kunder inom hemvården har man kunnat erbjuda service som bättre motsvarar deras behov och varje instans har inte längre var för sig behövt bedöma kundens behov av service.
Ett annat exempel på smidigare vård och servicekedjor, som uppmärksammats också i media, är Höftexpressen. Denna verksamhetsmodell togs i bruk i Esbo år 2011 och målsättningen är att garantera att patienter med lårbensfraktur snabbt kan skrivas ut, i ett mer funktionsdugligt och nöjdare tillstånd än tidigare. Man går igenom rehabiliteringsplanerna redan före operationen. Man kommer snabbare till operation och operationsmetoden har ändrats så att den stöder rehabiliteringen och efter operationen börjar man rehabilitera patienten i ett klart tidigare skede. När man får specialsjukvården, primärvården och rehabiliteringen att fungera optimalt tillsammans, utan att man stöter på gränshinder mellan yrkesgrupper och organisationer, kan man förkorta vårdtiderna markant. Vårddagarna är dyra, vilket redan i sig medför betydande kostnadsinbesparingar. Betydligt större kostnadsinbesparingar uppnås dock genom att äldre personer som utsatts för lårbensfrakturer löper mindre risk att hospitaliseras när liggdagarna blir färre.
Inom specialsjukvården har man försökt förbättra vårdkedjorna genom att bygga nya enheter kring typiska syndrom. Specialsjukvården har traditionellt organiserats enligt specialiteter, bland annat för att uppnå koncentrerad kompetens och effektiv verksamhet. En sådan organisationsmodell fungerar bra när patienten har endast ett, tämligen noggrant definierat, hälsoproblem. Modellen fungerar dock sämre om det handlar om multisjuka patienter eller mer diffusa syndrom (till exempel migrän), där diagnostisering och vård kan kräva insatser från flera olika specialiteter. Om syndromet är tillräckligt allmänt, kan det vara klokt att ordna verksamheten kring syndromet så, att patienter snabbt kan får både diagnos och vård på samma ställe, inom en kortare tid.
Tjänsternas effektivitet och kvalitet
Hittills har vi granskat serviceutbudet (att göra rätt saker) och smidiga övergångar mellan olika serviceformer inom servicesystemet (rätt service för rätt kund i rätt tid). Nu övergår vi till att syna utvecklingen av effektivitet och kvalitet för enskilda tjänster. Det handlar alltså om att göra de redan tidigare definierade ’rätta sakerna’ både smidigt, kostnadseffektivt och utgående från kundens behov (att göra saker rätt). Det här förutsätter att man kan använda de begränsade resurserna flexibelt och fullt ut, för att producera de önskade tjänsterna.
Här diskuteras i första hand effektivitet, för om effektiviteten ökar på bekostnad av kvaliteten leder det i praktiken ofta till att produktiviteten försämras (avkastning/insats, till exempel förhållandet mellan antalet patienter som fått vård och resurserna som använts för detta): dålig kvalitet leder till upprepad vård och till att systemet belastas med korrigerande åtgärder i onödan.
I internationell jämförelse är det finländska social-, hälso- och sjukvårdssystemet tämligen ineffektivt. Enligt en studie kommer det finländska systemet på femte plats bland OECD-länderna (Kinnunen et al. 2014) när det gäller antalet anställda per invånare men resultaten av vården kan ändå knappast anses bättre än i de övriga OECD-länderna. I samma undersökning konstateras också att de centraleuropeiska sjukhusen är cirka 20–30 procent mer effektiva.
De flesta kommuner kämpar med stigande kostnader för specialsjukvården. Som tidigare sades, beror specialsjukvårdens stigande kostnader delvis på att den tillbudsstående vården ökar och blir dyrare. Även om det är svårt att påverka detta, kan vi i alla fall avlägsna det ineffektiva i serviceproduktionen.
Hur kan vi göra servicen mer effektiv? Svaret beror på vilken verksamhetslogik servicen följer. I den processorienterade sjukhusvärlden där patienten genomgår skede efter skede och ofta vårdas av olika professioner i varje skede, är det i första hand fråga om att utveckla patientströmmarna. Med patientström avses att patienterna strömmar snabbare genom processen och därigenom förkortas vårdperioden. Kortare vårdperioder betyder lägre vårdkostnader. I sjukhusvärlden innebär kortare vårdperioder också att mängden vårdrelaterade infektioner minskar och då minskar också behovet av infektionsrelaterad tilläggsvård. Det är värt att notera detta, eftersom det på sjukhus brukar finnas också andra patienter som behöver vård.
Vårdperioder kan förkortas bland annat genom att minska 1) onödiga steg i processer (till exempel medicinskt sett onödiga undersökningar), 2) upprepade undersökningar och återbesök som beror på dålig kvalitet 3) onödigt väntande mellan olika skeden samt 4) fördröjningar i utskrivning eller vid förflyttning till fortsatt vård. Kortare vårdperioder innebär att sjukhuset kan sköta flera patienter med nuvarande resurser (kapaciteten ökar), eftersom de resurser (vårdpersonal, sjukbäddar o.s.v.) som varit bundna till vården av patienterna frigörs för nya patienter i ett tidigare skede. Det här innebär samtidigt att tillgängligheten till vård förbättras, det vill säga kortare väntetider och snabbare tillgång till vård, vilket förbättrar kundtillfredsställelsen. När människor i arbetsför ålder fortare kan återvända till sitt arbete växer bruttonationalprodukten och arbetsgivarens kostnader minskar.
Genomströmningseffektivitet är inte samma sak som resurseffektivitet, som betyder att varje resurs utnyttjas till 100 procent. I praktiken leder en alltför hög resurseffektivitet ofta till att genomströmningseffektiviteten försvagas, alltså till att vårdperiodens och därmed också verksamhetens produktivitet försvagas. Det beror på olika statistiska fenomen[7] som oberoende av bransch tillsammans leder till att så kallade halvfärdiga patienter stannar upp mellan olika skeden i processen. Det här förlänger väntetiderna inom processen och därmed hela vårdperioden. Men även om genomströmningseffektiviteten bör prioriteras, får man under inga omständigheter glömma resurseffektiviteten. Vi skall inte arbeta hårdare, utan smartare.
För att effektivera och utveckla kvaliteten i den processcentrerade sjukhusvärlden har man ute i världen med framgång tillämpat produktionsekonomiska metoder för kontinuerlig utveckling, såsom Theory of Constrains och Lean. Finland ligger tyvärr flera decennier efter andra utvecklade länder, när det gäller att tillämpa lösningar enligt dessa metoder.
Hemvård för äldre är en annan verksamhetsmiljö och följer inte samma verksamhetslogik som den processcentrerade sjukhusvärlden, som byggts upp kring en enda fysisk verksamhetspunkt. Hemvården är en form av omsorg, där vårdperioden typiskt sett inte avslutas för att patienten tillfrisknar. Därtill är hemvården en form av fältarbete, där vårdaren regelbundet besöker olika kunder, men där kunden inte förflyttar sig mellan olika skeden av processen förrän han eller hon överförs till en annan serviceform. I en sådan miljö är genomströmningseffektiviteten inte relevant. När man skall effektivera koncentrerar man sig i stället i första hand på att förbättra resurseffektiviteten, det vill säga på att använda personalen till fullo och flexibelt.
Den vanligaste utmaningen inom hemvården är kronisk underbemanning: underbemanning förekommer oberoende av enhetens resursering. Ännu för några år sedan var underresurserade offentliga vårdenheter påfallande sällsynta. På grund av snabbt ökande efterfrågan och begränsade resurser håller situationen nu på att förändras.
Inom hemvården består utmaningen av en sällsynt komplex planering i kombination med gammalmodiga verksamhetsprinciper. Också när en hemvårdsenhet har anställda mer än tillräckligt, råder det alltid underbemanning på något geografiskt område, därför att mängden vårdare är fel och finns på fel plats vid fel tidpunkt. Resurseringen av områdena bygger på tanken om en fast dimensionering, enligt vilken varje skift borde bestå av en viss mängd vårdare. I praktiken varierar både sjukfrånvaron bland vårdarna (och därmed utbudet) och kundernas behov (efterfrågan) dagligen. Ibland är vårdarna för få och ibland är de för många, i förhållande till kundernas behov. Det har visat sig vara svårt att allokera vårdare till de områden där behovet är större.
För att lösa de här problemen har man under de senaste åren börjat ta i bruk system för verksamhetsstyrning som stöder en optimal planering av verksamheten samt en centraliserad resurspool, med vars hjälp man dagligen kan styra en del av vårdarna dit behovet är störst (Groop 2014).
Också teknologin ger nya möjligheter att effektivera verksamhet och här utgör digitaliseringen av tjänster en av de viktigaste av dessa möjligheter. Kunderna kan sköta sina ärenden på distans, när det passar dem bäst, vilket bland annat minskar köbildningen på sjukhusen. I Sverige är det få patienter som besöker jouren utan att först ringa ett nationellt rådgivningsnummer. Det här gör det möjligt att delvis kontrollera efterfrågan: det är färre sådana fall som inte behöver jouren, som kommer dit. I Finland är situationen tyvärr den motsatta. Här är det fortfarande sällsynt att patienten kontaktat jouren, innan han eller hon kommer dit.
Sammandrag
* Cirka 10 procent av befolkningen genererar 80 procent av de totala social-, hälso- och sjukvårdskostnaderna. Den 5 procent som använder tjänsterna mest genererar 70 procent av totalkostnaderna.
* De invånare som beviljats socialservice orsakar mera kostnader än de invånare som använder endast hälso- och sjukvårdstjänster. Kunderna inom äldreomsorgen utgör det dyraste segmentet.
* Storkonsumenterna av social-, hälso- och sjukvårdstjänster använder i genomsnitt fyra servicehelheter, medan den övriga befolkningen i medeltal använder en. Vårt servicesystem, där olika delar kommunicerar dåligt med varandra, är illa anpassat till storkonsumenternas behov.
* Det är viktigt att utveckla genomslagskraften och produktiviteten inom serviceproduktionen, ty när befolkningen åldras ökar kostnadstrycket samtidigt som tillgången till arbetskraft minskar. Vårdreformen skapar delvis förutsättningar för att utveckla effektiviteten och produktiviteten, men förändringarna blir mycket små om inte också serviceproduktionen förnyas.
* Man kan dela in utvecklingen av serviceproduktionen i tre överlappande perspektiv: 1) servicestrukturen (att göra rätt saker), 2) flexibla vård- och servicekedjor samt 3) effektivitet och kvalitet (att göra sakerna på rätt sätt). Betydelsen av dessa kan variera beroende på vilken del av servicesystemet man granskar.
* När man förnyar servicestrukturen tar man ställning till serviceutbudet. Vilka tjänster borde man erbjuda olika invånargrupper, var och hur?
* Att förbättra vård- och servicekedjor handlar om att kunna rikta serviceutbudet till rätt kund vid rätt tidpunkt samt om att förflyttningarna mellan serviceformerna sker smidigt.
* När effektiviteten för en enskild tjänst eller organisation utvecklas handlar frågan om hur stora personal- och andra resurser man behöver för att producera högklassiga tjänster.
* För socialvården (inklusive äldreomsorgen) är servicestrukturens ändamålsenlighet (serviceutbudet), servicens inriktning och rättidighet samt vård- och servicekedjornas smidighet av största vikt.
* När det gäller hälsovårdens storkonsumenter kan det i många fall vara svårare att påverka efterfrågan. Den största potentialen torde finnas i att förhindra att de befintliga hälsoproblemen kompliceras i onödan samt i att utveckla patientströmmarna: att effektivera produktionen av enskilda tjänster och göra vårdkedjorna mer flexibla.
[1] Totalkostnaderna för social-, hälso- och sjukvården 2015. (Källa: Statistikcentralen)
[2] Totalutgifterna för hälso- och sjukvården enligt 2011 års priser (källa: Institutet för hälsa och välfärd, 2010). Här ingår även kostnader för inrättningsvård och läkemedel för äldre och handikappade. Prognosen för 2020 och 2030 har gjorts av Nordic Health Group och förutsätter att den historiska totaltillväxten på 5,4 procent fortgår. Tillväxten är korrigerad med 2 procents inflation.
[3] Tillväxtantagande för BNP är 1,4 procent per år och den inflationskorrigerade utgiftsutvecklingen för hälso- och sjukvården är 3,4 procent per år.
[4] Nordic Healthcare Group:s analyser: Riihimäki-Hausjärvi-Loppi (2014), Borgå (2015)
[5] Enligt äldreomsorgslagen, som trädde i kraft år 2013, borde äldre människor kunna bo hemma så länge som möjligt, vid behov med stöd av hemvård och/eller andra tjänster.
[6] Exempel på kommuner och samkommuner som tagit eller avser ta i bruk en dylik verksamhetsmodell är bland andra: Vanda, Tavastehus, Lahtis, Heinola, Borgå, Esbo, Jyväskylä, Ylä-Savon SOTE-kuntayhtymä och Södra Karelens social- och hälsodistrikt (Eksote).
[7] Läs gärna: Alex Knight (2014): Pride and Joy, Never Say I Know, UK (enligt min uppfattning av de böcker som bäst beskriver traditionell verksamhetsstyrning, ledningsutmaningar samt lösningar i sjukhusmiljö).
Referenser:
Groop J (2014): Miten vastata kotihoidon kasvavaan kysyntään?, Suomen Kuntaliitto, Helsinki
Kapiainen S, Seppälä TT, Häkkinen U, Lauharanta J m.fl. (2010): Pääkaupunkiseudun erittäin kalliit potilaat, THL Avauksia 3/2010, Helsinki
Katz, J.N., Losina, E., Barrett, J., Phillips, C.B., Mahomed, N.N., Lew, R.A., Guadagnoli, E., Harris, W.H., Poss, R. & J.A. Baron (2001): Association between hospital and surgeon procedure volume and outcomes of total hip replacement in the united states medicare population*, J. Bone Jt. Surg. 83, 1622–1629
Kinnunen P, Malmi T & E Vauramo E (2014): Sisältöä sote-uudistukseen, Kunnallisalan kehittämissäätiö, Helsinki
Leskelä R-L, Komssi V, Sandström S, Pikkujämsä S, Haverinen A, Olli S-L & K Ylitalo-Katajisto (2013): Paljon sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävät asukkaat Oulussa, Suomen Lääkärilehti 48/2013