”Vi måste våga tänka större” – dags för motorväg från Tammerfors till Vasa och bro över Kvarken

Theo Herold och Ole Norrback. Bild: Felicé Hendersson / Bertills&Jung

Tankesmedjan Agenda presenterar i rapporten I takt med tiden: En färdplan för Finlands framtida infrastruktur en vision för ett Finland som satsar på att stärka sin infrastruktur och framtida konkurrenskraft. Två centrala projekt lyfts fram: en motorväg mellan Tammerfors och Vasa, och en fast förbindelse över Kvarken till Umeå. Rapporten är skriven av nationalekonomen Theo Herold, doktorand vid Svenska Handelshögskolan i Helsingfors.

Rapportlanseringen i Vasa inleddes av undervisningsminister Anders Adlercreutz, som även är ordförande för tankesmedjan Agenda.

– Regeringen har fattat många beslut som gynnar tillväxten, för att vi ska få trenden att svänga behövs nu ett samhällsklimat som andas optimism. Den här rapporten är ett bra exempel på den optimism och framtidstro Finland behöver. Satsningar på rätt sorts infrastruktur är en förutsättning för tillväxt, säger Adlercreutz

I lanseringen deltog även undervisningsminister Anders Adlercreutz samt Vasa stadsfullmäktiges ordförande Frans Villanen. Bild: Felicé Hendersson / Bertills&Jung

Kortare restider – starkare regioner
Motorvägssträckan Tammerfors–Vasa skulle minska restiderna med upp till en halvtimme per resa och spara in över fem dygn per år för pendlare och godstransporter.

– Det ger ökad produktivitet, lägre logistikkostnader och bättre trafiksäkerhet på en av landets mest belastade och olycksdrabbade vägsträckor, konstaterar Herold i rapporten.

Vägen är idag en av landets mest belastade och olycksdrabbade, med 46 identifierade farliga anslutningar. En utbyggnad till motorvägsstandard innebär inte bara effektivare logistik, utan också ökad trafiksäkerhet och lägre underhållskostnader på sikt.

Många i publiken ville kommentera rapporten. Bild: Felicé Hendersson / Bertills&Jung

Idag tar det åtta timmar att resa landvägen mellan Vasa och Umeå. Med en fast Kvarkenförbindelse kortas det till en timme.

– Bron skulle skapa en integrerad ekonomisk zon mellan Finland och Sverige samt  öppna nya möjligheter för export, utbildningssamarbete, turism och gemensam försörjningsberedskap inom EU och Nato, är en av Herolds slutsatser.

Kjell Skoglund från Finsk-svenska handelskammaren frågade om prioriteringarna bland alla infrastrukturprojekt. Bild: Felicé Hendersson / Bertills&Jung

Att våga utveckla

Rapporten visar att båda projekten är långsiktigt samhällsekonomiskt lönsamma. Med EU-finansiering, tullavgifter och möjliga partnerskap mellan offentlig och privat sektor kan investeringarna täcka sina löpande kostnader – samtidigt som tidsvinster och ökad handel ger betydande ekonomisk avkastning.

Motorvägen och Kvarkenbron medför stora utgifter, men samtidigt är de är investeringar som binder samman Finland med Norden och Europa, stärker landets beredskap och gör regionerna mer attraktiva att bo, arbeta och investera i.


– Det här är inte bara väg och betong – det är en investering i jobb, säkerhet och framtidstro. När andra tvekar, måste vi leda, säger Joakim Strand, Europa- och ägarstyrningsminister, som skrivit en kommentar till rapporten.

Joakim Strand. Bild: Felicé Hendersson / Bertills&Jung

En kommentar till prisbilden

Kostnaden baserar sig på de estimat som Antti Talvitie och Esa Eranti tidigare presenterat.

– Som jag presenterar i rapporten utgår denna kalkyl från en bro med landsväg, utan tunnelavsnitt och järnväg. Det är klart att det slutgiltiga beloppet kan variera beroende på kombinationen av väg, järnväg och vägbank, samt också huruvida förbindelsen består av enbart bro, tunnel eller någon kombination av dessa, säger Herold. I min rapport konstaterar jag att om förbindelsen även inkluderar järnväg så kommer kapitalkostnaden troligen att åtminstone dubbleras, tillägger han.

I Trafikledsverkets senaste förstudie från år 2025 skulle kostnaden för en förbindelse bestående enbart av en bro och landsväg variera mellan 5 till 8 miljarder euro, vilket Herold även föreslår i rapporten.

– Om delar av förbindelsen görs till tunnel skulle kostnaden som mest uppgå till ungefär 10 miljarder euro. Inte ett enda alternativ som tas fram i Trafikledsverkets förstudie överstiger 29 miljarder euro, och det dyraste alternativet består dessutom av järnvägstunnel hela sträckan som dras på ett helt annat sätt än den förbindelse Herold  föreslår i rapporten.

Trafikledsverkets kalkyler finns för övrigt här https://vayla.fi/sv/fast-forbindelse-over-kvarken

Rapporten i siffror:

Motorväg Tammerfors–Vasa

  • Restidsvinst: upp till 32 minuter per resa
  • Årlig tidsbesparing: över 5 dygn för pendlare/godstrafik
  • Säkerhet: 46 farliga anslutningar byggs bort
  • Ekonomi: minskade logistikkostnader, bättre framkomlighet för tung trafik
  • Kostnad: ca 1,38–1,54 miljarder euro
  • Finansiering: EU-stöd (TEN-T), tullavgifter, offentlig-privata partnerskap

Kvarkenbron (Vasa–Umeå)

  • Restidsvinst: från 8 timmar till 1 timme
  • Regional effekt: gemensam arbets- och marknadsregion, stärkt export och turism
  • Försörjningsberedskap: strategisk Nato- och EU-förbindelse
  • Kostnad: 3–5 miljarder euro (vägförbindelse)
  • Finansiering: 30 % EU-stöd, resterande via statliga lån och avgifter
  • Miljö: planerad dragning för att minimera påverkan på naturreservat och världsarv

Gemensam nytta

  • Kortare restider, minskade transportkostnader, ökad trafiksäkerhet
  • Integration med Sverige och Europa
  • Långsiktig samhällsekonomisk lönsamhet