
Mielenterveyden häiriöt ovat nykyisin yleisin syy pitkiin sairauspoissaoloihin Suomessa. Samaan aikaan moni keski-ikäinen tasapainoilee työn, perheen, ikääntyvien vanhempien ja jatkuvasti kasvavien yhteiskunnallisten vaatimusten välillä. Miten tämä vaikuttaa hyvinvointiimme? Ja mitä työnantajat, päättäjät ja yhteiskunta voivat tehdä paremman tasapainon mahdollistamiseksi?
Tervetuloa ajatushautomo Agendan uuden raportin julkaisutilaisuuteen:
”Teen töitä, kunnes väsyttää – sitten lepään”
Työn ja muun elämän tasapaino keskeisenä tekijänä psyykkisen hyvinvoinnin tukemisessa keski-iässä
Raportti esittelee ajankohtaista tutkimustietoa psyykkisestä hyvinvoinnista työelämässä ja nostaa erityisesti esiin niin sanotun ”sandwich-sukupolven” – ihmiset, jotka kantavat samanaikaisesti vastuuta työstä, lapsista ja ikääntyvistä läheisistään.
Raportin ovat kirjoittaneet:
Anna K. Forsman
Dosentti ja terveystieteiden vanhempi yliopistonlehtori Åbo Akademissa. Hänen tutkimuksensa keskittyy psyykkiseen hyvinvointiin, kansanterveyteen ja terveyden edistämiseen.
Sanna Tuomela
Terveystieteiden väitöskirjatutkija Åbo Akademissa. Hänen tutkimuksensa käsittelee psyykkistä hyvinvointia, työelämää ja perheiden arkea.
Raporttia kommentoi:
Anne Salovaara-Kero
MIELI Pohjanmaan mielenterveys ry:n toiminnanjohtaja ja Pohjanmaan hyvinvointialueen hallituksen puheenjohtaja.
Raportin kirjoittajien lisäksi julkaisutilaisuuteen osallistuu myös opetusministeri ja Agendan puheenjohtaja Anders Adlercreutz.
Aika: Torstai 13.8.2026 klo 9.00
Paikka: Original Sokos Hotel Royal Vaasa, Hovioikeudenpuistikko 18, Vaasa
Raportin esittely alkaa klo 9.00 ja kestää noin tunnin, minkä jälkeen on mahdollisuus esittää kysymyksiä. Ovet avataan 15 minuuttia ennen tilaisuuden alkua.
Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille ja se järjestetään ruotsiksi. Keskusteluun voi osallistua myös suomeksi ja englanniksi.
Tarjoamme kevyen aamupalan, ja pyydämme ilmoittautumaan ennakkoon: https://www.lyyti.in/agenda130826
Lämpimästi tervetuloa!
