Vain 11 prosenttia suomalaisista ilmoitti painetun lehden (paperille painetut päivä- ja iltapäivälehdet) pääasialliseksi uutislähteekseen, kun vielä vuonna 2014 luku oli 20 prosenttia. Internet on vakiinnuttanut roolinsa suomalaisten pääasiallisena uutislähteenä, ja nykyisin lähes joka toinen suomalainen ilmoittaa asian olevan näin.
Erot siinä, miten eri ikäryhmät vastaavat kysymykseen pääasiallisesta uutislähteestään ovat toki suuria. Radion pääasialliseksi uutislähteeksi ilmoittaneiden osalta erot eri ikäryhmien välillä eivät ole merkittäviä, mutta luvut TV:n, painettujen lehtien ja internetin osalta näyttävät erojen olevan systemaattisia.
Pääasiallinen uutislähde korreloi toisin sanoen suoraan iän kanssa. Mitä nuoremmasta suomalaisesta on kyse, sitä todennäköisemmin hänen pääasiallinen uutislähteensä on internet. Painettujen lehtien ja television kohdalla taas on päinvastoin. On kuitenkin huomionarvoista, että internet on nykyisin painettuja lehtiä vahvemmassa asemassa kaikkien ikäryhmien kohdalla.
Tutkimus näyttää myös, että nimenomaan ikä yhdessä koulutustason kanssa kuuluu vahvimpiin aihevalintoja määrittäviin tekijöihin uutis- ja mediakulutuksessa (Harsh Taneja, James G. Webster, Edward C. Malthouse, 2012).
Meidän tutkimuksemme keskittyy siis 18-34-vuotiaiden ikäryhmiin. Digital News Report 2014-2018 sisältää myös koosteen siitä, miten tämän ikäryhmän uutiskulutus eroaa yli 35-vuotiaiden ryhmästä. Koosteessa tehdään vertailu internetin (mukaan lukien sosiaaliset mediat ja blogit) ja perinteisten medioiden (TV, radio ja painetut lehdet) asemasta pääasiallisena uutislähteenä.
Internetin rooli suomalaisten pääasiallisena uutislähteenä on viimeisten viiden vuoden aikana kasvanut kaikissa ikäryhmissä. Alle 35-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa lähes neljä viidestä vastaa, että internet on heidän pääasiallinen lähteensä uutisille. Perinteisten medioiden heikkeneminen selittyy kaikissa ikäryhmissä lähinnä sillä, että painettujen lehtien asema ensisijaisena uutislähteenä on laskenut jyrkästi.
Osa eroista eri ikäryhmien välillä selittyy myös isoilla vaihtelulla siinä, miten sosiaalisia medioita ja blogeja käytetään ensisijaisina uutislähteinä. Viimeisten vuosien aikana tämä on kasvanut dramaattisesti erityisesti 18-24-vuotiaiden ikäryhmässä. Vielä vuonna 2014 sosiaalisten medioiden ja ensisijaisten uutislähteiden yhteys oli marginaalinen, mutta vuosien 2016 ja 2017 välillä kehitys tällä saralla lähti vauhtiin.
Toisin sanoen vuosina 2017 ja 2018 joka viides alle 35-vuotias suomalainen kertoi, että sosiaaliset mediat ja blogit ovat heidän ensisijaisia uutislähteitään.
Kun sitten siirretään katse siihen, miten suomalaiset löytävät uutisensa internetistä, voidaan nähdä saman kaavan toistuvan.
Tuoreimmassa Digital News Reportin versiossa Suomi pistää silmään kansainvälisessä vertailussa siitä, miten ihmiset löytävät digitaaliset uutiset. Suomi eroaa tutkimuksen. mukaan muista maista siinä, että niiden suomalaisten määrä, jotka etsivät uutiset menemällä suoraan tavaramerkin kotisivuille (esim. hs.fi ja yle.fi), on erityisen suuri. Viimeisten viiden vuoden aikana tämä on tullut yhä yleisemmäksi.
Kuitenkin myös tässä löytyy suuria eroavaisuuksia tutkittujen ikäryhmien välillä. Nuorimpien tutkittujen keskuudessa (18-24-vuotiaat) on suunnilleen yhtä tavallista se, että pääasiallinen polku digitaalisiin uutisiin käy sosiaalisten medioiden kautta, kuin suoraan mediatavaramerkin kotisivuille menemällä.
Kun suomalaisilta kysytään mitä sosiaalisia medioita he käyttävät, suurin osa nimeää erityisesti kolme. Kysymykseen siitä, mitä sosiaalisia medioita he ovat käyttäneet edellisen viikon aikana kokonaiset seitsemän kymmenestä vastasi: Facebook. Noin kaksi kolmesta mainitsi Youtuben ja kolme viidestä Whatsappin.
Jatkokysymykseen siitä mitä sosiaalisia medioita he käyttävät löytääkseen ja lukeakseen uutisia, oli vastaus jälleen nämä kolme alustaa. Tällä hetkellä kuitenkin Facebook on ylivoimaisesti käytetyin, vaikkakin sekä Whatsapp että Youtube ovat kasvaneet tasaisesti viimeisten vuosien aikana.
Myös tässä on selkeitä eroja siinä, miten eri ikäryhmät yleisesti ottaen käyttävät eri kanavia. Sosiaalisen median käyttäminen uutistarkoituksessa korreloi iän kanssa. Mitä nuorempi käyttäjä, sitä todennäköisempää on, että hän käyttää eri sosiaalisia medioita lukeakseen, katsoakseen, jakaakseen ja kommentoidakseen uutisia.
Merkillepantavaa on se, että Facebook pitää vahvasti kiinni suosiostaan kaikkiin ikäryhmiin kuuluvien suomalaisten keskuudessa. Tämän tutkimuksen mukaan joka toinen 18-24-vuotias suomalainen käyttää Facebookia alustana uutiskulutuksessaan.
Facebookin asema ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Ylen sisäinen ”Nuorten mediankäyttötutkimus” -niminen raportti vuodelta 2017 (jonka tekemisessä olemme olleet mukana ja jonka käyttämiseen olemme saaneet luvan) näyttää, että 15-24-vuotiaat suomalaiset käyttävät Whatsappia selkeästi eniten kaikista sosiaalisen median kanavista ja pikaviestipalveluista.
Jopa 44 prosenttia kertoo käyttävänsä Whatsappia useita kertoja päivässä ja 96 prosenttia käyttää palvelua viikoittain. Seuraavaksi suurin tässä kohderyhmässä on Snapchat, jota 30 prosenttia käyttää päivittäin ja viikoittain 71 prosenttia.
Kolmas kohderyhmässä on Instagram, 23 ja 71 prosentilla.
Käyttötiheydessä mitattuna Facebook tippuu Ylen tutkimuksen mukaan neljännelle paikalle tässä ikäryhmässä, kun vain 9 prosenttia käyttää palvelua useita kertoja päivässä. Facebook (75:llä prosentilla) tulee kuitenkin toiseksi, kun tarkastellaan viikoittaista käyttöä. On kuitenkin huomautettava, että Facebook omistaa sekä Whatsappin että Instagramin.
Facebookin ylivallasta huolimatta on hyvä huomioida myös se, että kvartaali (huhti-kesäkuu 2018) oli ensimmäinen koskaan, kun heidän kuukausittainen aktiivisten käyttäjien määränsä tippui jonkun verran. Todennäköisesti tämä on seurausta viimeisimmistä yhtiöön liittyvistä skandaaleista ja vastareaktiosta siihen, miten sosiaaliset mediat käyttävät hyväkseen käyttäjien tietoja ja pyrkivät optimoimaan palveluissa käytetyn ajan lisääntymisen. Miten pysyvästä trendistä on kyse, jää nähtäväksi.
Nuorimmassa ikäryhmässä (18-24-vuotiaat) kolme muutakin sosiaalisen median kanavaa ovat yleisiä uutisten kulutuksessa: Snapchat (12 prosenttia), Instagram (11 prosenttia) ja Twitter (11 prosenttia)
Tuoreimmat viralliset tilastot Suomesta (Tilastokeskus 2017) näyttävät, että 88 prosenttia 16-89-vuotiasista suomalaisista käyttää internetiä. Käytännössä kaikki alle 55-vuotiaat suomalaiset käyttävät internetiä, ja käyttäjien määrä vähenee iän kasvaessa. Vuonna 2017 37 prosenttia 75-89-vuotiaiden ikäryhmässä kertoi käyttävänsä internetiä. Kun katsotaan ahkeraa käyttöä (useita kertoja päivässä) on iän ja käytön välillä selkeä yhteys.
16-34-vuotiaiden ikäryhmässä 95-96 prosenttia suomalaisista kertoo käyttävänsä internetiä useita kertoja päivässä, kun taas vanhimmassa ikäryhmässä useita kertoja päivässä internetiä käyttävien määrä tippuu 15:a prosenttiin.
Tilastokeskus raportoi myös siitä, miten moni suomalainen on edellisen kuukauden aikana lukenut eri mediayhtiöiden julkaisemia digitaalisia uutisia.
Tilastokeskus 2017. Suomalaiset, jotka lukevat uutisia mediayhtiön kotisivuilta vähintään kerran kuukaudessa.
Tilastokeskuksen lukujen mukaan siis toisin sanoen noin 90 prosenttia kaikista alle 65-vuotiaista suomalaisista lukee uutisia digitaalisessa muodossa vähintään kerran kuukaudessa. Korkeimmat luvut ovat 25-34-vuotiaiden joukossa, joista kokonaiset 96 prosenttia lukee uutisia internetistä.
Ajankäyttö netissä on suhteellinen käsite, jota on usein vaikea mitata. Työ, kommunikaatio, sosiaaliset mediat, elokuvat, asiointi virastoissa, pankki, ja niin edelleen vaikuttavat siihen, että mittarit ovat usein karkeita. Kaikki tutkimukset ovat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että myös netissä käytetty aika korreloi iän kanssa.
Maailmanlaajuinen, ison ja kansainvälisen tilastoportaali Statistan tekemä tutkimus vuodelta 2017 näyttää Z-sukupolven (verrattavissa 18-24-vuotiaiden ikäryhmään) viettävän keskimäärin kahdeksan tuntia päivästä verkossa. Tästä ajasta runsaat neljä tuntia vietetään puhelimella ja vajaat neljä tuntia tietokoneella tai tabletilla. Y-sukupolvi (25-34-vuotiaat) viettivät lähes yhtä paljon aikaa verkossa päivittäin (7,5 tuntia) mutta alustojen suhteen tilanne on päinvastainen. Y-sukupolvi käytti noin neljä tuntia ajasta tietokoneella ja tabletilla, ja noin 3,5 tuntia puhelimellaan. On kuitenkin tärkeää muistaa, että on hyvin tavallista käyttää useita näyttöjä yhtäaikaisesti.
Suuressa ebrand Suomen toteuttamassa suomalaisessa nuorisotutkimuksessa SoMe ja nuoret 2016 60 prosenttia tutkituista 18-29-vuotiaista suomalaisista kertoi olevansa verkossa ainakin 20 tuntia viikossa. Runsas kolmannes vastaajista kertoi käyttävänsä internetiä ainakin 40 tuntia viikossa. Tämän tutkimuksen mukaan suurin osa verkossa vietetystä ajasta käytetään sosiaalisissa medioissa. Tavallisin vastausvaihtoehto oli 6-9 tuntia viikossa.
Kysymykseen siitä, miksi sosiaalisia medioita käytetään, oli löydettävissä viisi pääasiallista syytä.
Nuoret suomalaiset vastasivat kysymykseen siitä, miksi he käyttävät sosiaalisia medioita. Vastaajat saivat valita useita vastauksia.
Toisin sanoen tämän tutkimuksen mukaan lähes seitsemän kymmenestä suomalaisesta nuoresta (alle 30-vuotiaat) käyttää sosiaalisia medioita tiedon etsimiseen. Tähän kuuluu muun muassa uutisten lukeminen mediatavaramerkeiltä, mutta myös toisenlainen tieto, kuten erimerkiksi harrastuksiin, kouluun, opiskeluun ja työhön liittyvät tarpeet.
On vaikea löytää yksiselitteisiä vastauksia kysymykseen siitä, miten paljon eri ryhmät käyttävät aikaansa nimenomaan digitaalisissa uutismedioissa. TNS-gallupin Suomalaisen mediapäivä 2017 -tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät eri medioita noin kahdeksan tuntia päivässä. Tähän lukuun sisältyy myös se, että eri medioita saatetaan käyttää yhtäaikaisesti esimerkiksi niin, että radio soi taustalla. Myös tämä tutkimus osoittaa suuria eroja siinä, millainen eri ikäryhmien tyypillinen mediapäivä on. Siinä missä perinteiset radio ja TV dominoivat vanhempien ikäryhmien ajankäyttöä, vievät sosiaaliset mediat ja eri videoalustat yhä isomman osan alle 30-vuotiaiden suomalaisten mediapäivästä.
Iso-Britannian tilastokeskus (Office for National Statistics) julkaisi viime vuonna raportin siitä, miten britit käyttävät vapaa-aikaansa verkossa (aika, jolloin he eivät ole töissä, opiskelemassa tai koulussa). Myös tämän tutkimuksen mukaan ikä ja netissä käytetty aika korreloivat vahvasti keskenään: mitä nuoremmasta britistä oli kyse, sitä useampi tunti päivästä kului netissä. Kun aika jaetaan eri aktiviteettien kesken, kuluu selkeästi suurin osa brittien verkossa viettämästä ajasta harrastuksiin ja erilaisiin peleihin. Britit kertoivat viime vuoden aikana käyttäneensä noin 15 prosenttia vapaa-ajallaan käyttämästään ajasta netissä joukkoviestintävälineissä.
FIAM 2018 Keskiarvo digitaalisista vierailijoista kuukausittain vuoden 2018 tammikuun ja kesäkuun välillä.
Vaikka tutkimuksemme ei keskity ratkaisuihin maksullisuudesta, on hyvä huomioida että neljä näistä viidestä digitaalisesta toimijasta käyttää mallia, jossa käyttäjää ei veloiteta sisällöstä suoraan. Iltalehdet ja (suurin osa) MTV:n alustoista ovat mainosrahoitteisia ja Yle rahoitetaan verovaroin.
Tuore Digital News Report 2018 sisältää myös listauksen suomalaisten useimmin vierailemista uutissivustoista. Listaa dominoivat kotimaiset toimijat, mutta myös sivustot kuten BBC News, CNN, New York Times, Buzzfeed ja Huffington Post mahtuvat mukaan.
Myös Digital News Reportin listausta suosituimmista uutissivustoista dominoi samat viisi kotimaista tavaramerkkiä. Niiden järjestys kuitenkin muuttuu silloin, kun suomalaiset vastaavat kysymykseen siitä, millä uutissivustoilla he ovat vierailleet edellisen viikon aikana.
Digital News Report 2018. Suomalaiset kertovat millä uutissivustoilla he ovat vierailleet viimeisen viikon aikana.
Digital News Reportin perusteella toisin sanoen suosituimpia ovat molempien iltapäivälehtien kotisivut. Kuitenkin ainut edellisen vuoden vastaavaan raporttiin verrattuna kasvaneista isoista toimijoista on Yle uutiset. Ylen uutispalvelu on kasvanut neljällä prosenttiyksiköllä, kun taas iltapäivälehdet ovat samaan aikaan menettäneet neljä prosenttiyksikköä.
NUORET LUKEVAT KANSAINVÄLISESTI
Kun keskittää katseensa nimenomaan nuoreen kohderyhmään, muuttuu kuva jonkin verran. FIAM käyttämät viralliset suomalaiset tilastot perustuvat Comscores MyMetrixin tietoihin. Näissä tilastoissa näkyy myös käyttäjien ikäjakauma, ja tämä materiaali sisältää suuren määrän kansainvälisiä tavaramerkkejä. Me tahdomme katsoa lähemmin sitä, miten suomalaisten nuorin yleisö, toisin sanoen 18-24-vuotiaat, kuluttavat eri uutismedioita.
Esiin tulevat luvut vahvistavat käsityksen siitä, että nuoret käyttävät ahkerasti kansainvälisiä lähteitä uutiskulutuksessaan. Toukokuun 2018 kuukausiraportista näkee, että useat kansainväliset tavaramerkit pärjäävät hyvin kilpailussa kotimaisten tavaramerkkien kanssa.
Myös tässä kohderyhmässä esiin tulevat kotimaiset iltapäivälehdet, Yle ja Helsingin Sanomat, mutta niitä on haastamassa etenkin kolme kansainvälistä toimijaa.
Suurin tässä ikäryhmässä on yle.fi, jossa vierailee noin 500 000 ihmistä kuukausittain. Ylen jälkeen tulevat molemmat iltapäivälehdet runsaalla 400 000 vierailijalla, ja sen jälkeen Helsingin Sanomat, jossa vierailee runsaat 300 000 henkilöä.
Kansainvälisistä toimijoista Reddit houkutteli sivustolleen noin 200 000 suomalaista, 18-24-vuotiasta lukijaa. Buzzfeed ja The Guardian saavuttivat molemmat noin 100 000 suomalaista lukijaa tässä ikäryhmässä toukokuun aikana. Näitä lukuja voi verrata esimerkiksi Svenska Ylen vierailijoiden kokonaismäärään toukokuun aikana, joka on noin 230 000.
Toisin sanoen Reddit houkutteli (Suomessa) pelkästään 18-24-vuotiaiden ikäryhmässä lähes yhtä monta lukijaa kuin Svenska Yle kaikissa ikäryhmissä yhteensä. Reddit ei ole myöskään kaukana hs.fi:n lukijamäärästä samassa ikäryhmässä.
Myös Buzzfeedin ja The Guardianin luvut ovat huomattavan korkeat. Noin 100 000 vierailijalla vain nuorimpien ikäryhmästä kilpaillaan samassa kokoluokassa monien suomalaisten päivälehtien kokonaislukijamäärän kanssa.
Muun muassa näiden tilastojen vuoksi olemme valinneet useita ulkomaisia tavaramerkkejä mukaan analyysiimme. Ellemme yritä saada asiasta kokonaiskuvaa, emme voi saada käsitystä siitä, mitä nuoret lukevat.
Analyysissa, jonka esittelemme myöhemmin tässä raportissa, on siksi mukana muun muassa Reddit, Buzzfeed ja The Guardian.
SVENSKA YLE DOMINOI RUOTSINKIELISESSÄ SUOMESSA
Suomenruotsalaiset lukevat kotimaiset uutisensa mieluiten ruotsiksi, ja samoin kommunikoivat ruotsiksi digitaalisessa ympäristössä. Se tulee ilmi tutkimuksesta Ett livskraftigt medielandskap på svenska i Finland (Elinvoimainen ruotsinkielinen mediamaisema Suomessa). Tutkimuksen on julkaissut professori Tom Moring vuonna 2014 Helsingin Yliopiston Svenska social- och kommunalhögskolanista.
Yksi tutkimuksen johtopäätöksistä oli, että suomenruotsalaiset mediat ovat jäämässä jälkeen digitaalisessa kehityksessä. Vaikka suomenruotsalaiset käyttäjät yhä priorisoivat ruotsia kielenä, muunkielisten medioiden käyttö on lisääntynyt, Moring totesi jo vuonna 2014.
Suomenruotsalaisten medioiden koon vertaaminen suhteessa muihin on haastavaa.Tilastoja, joihin niitä voisi suoraan verrata, ei ole olemassa. Ainut suomenruotsalainen tavaramerkki, joka on mukana FIAM:in tilastoissa on Svenska Yle.
Ainut suomenruotsalainen media, joka on mukana Digital News Reportin koosteessa, puolestaan on Hufvudstadsbladet. Mittauksen mukaan kaksi prosenttia suomalaisista vastasi lukeneensa HBL:n digitaalisia uutisia edellisen viikon aikana. On kuitenkin hyvä huomata, että hyvin harva vastaajista sai vastata HBL:ia koskeviin kysymyksiin, minkä vuoksi raportin huomioihin lehdestä kannattaa suhtautua kriittisesti.
Nykytilanteessa ei siis toisin sanoen ole olemassa vertailukelpoisia lukuja suomenruotsalaisista uutissivustoista. HBL on mukana Digital News Reportissa, Svenska Yle FIAM:ssa, ja viimeisimmät Vasabladetia koskevat luvut ovat vuoden 2017 lopulta, kun TNS laski sen saavuttavan noin 70 000 lukijaa viikossa.
Karkean arvion saa aikaan vertaamalla suomenruotsalaisten tavaramerkkien kokoa sosiaalisissa medioissa. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa korreloi tavaramerkkien kotisivujen vierailijamäärän kanssa, joten kun vertaa seuraajien määrää – ennen kaikkea Facebookissa, joka yhä on suurin – saa osviittaa kokosuhteista.
Kymmenestä suurimmasta suomenruotsalaisesta mediaryhmästä Facebookissa seitsemän on yhteydessä Svenska Yleen, joko uutisten, kanavien tai Svenska Ylen kanavien lähettämien ohjelmien kautta. Jos listan laajentaa 20 suosituimpaan suomenruotsalaiseen mediaryhmään Facebookissa, on 11 yhteydessä Svenska Yleen.
Tavaramerkki/ohjelma – Seuraajia Facebookissa:
1. Strömsö (Svenska Yle) – 49 000
2. Svenska Yle Nyheter – 36 000
3. HBL – 34 000
4. Yle Extrem – 29 000
5. Yle Österbotten – 15 000
6. Vasabladet – 13 000
7. Yle Vega – 12 000
8. Efter nio (Svenska Yle) – 11 000
9. Svenska Yle Sporten – 10 000
10. Åbo Underrättelser – 10 000
Seuraajat Facebookissa elokuussa 2018
Tässä yhteydessä on kuitenkin oleellista huomauttaa, ettei vertailussa ole kyse joko-tai asetelmasta. Monet Facebook-käyttäjät seuraavat useita suomenruotsalaisia tavaramerkkejä yhtäaikaisesti. Tulosten kääntäminen suoraan käyttöön uutisten kohdalla on myös vaikeaa, sillä monet ryhmät eivät ole kiinnostuneita perinteisistä uutisista. Toisaalta taas myös esimerkiksi suomenruotsalaiset päivälehdet sisältävät muutakin materiaalia (esimerkiksi matkoja ja ruokaa) kuin puhtaita uutisia.
Sen lisäksi on myös hyvä huomata, että Facebookissa on myös monia muita ryhmiä, jotka jakavat uutisia ja ohjaavat käyttäjiään uutissivustoille.
Tässä yhteydessä on kuitenkin tärkeää huomata se, että eri mediataloilla on erilaisia maksumalleja ja siten erilainen painotus myös sosiaalisissa medioissa. Suomenruotsalaisista mediataloista HSS Media käyttää suoraa maksumallia sisältöönsä, eivätkä sen artikkelit siksi leviä yhtä paljon Facebookissa kuin Svenska Ylen ja KSF Median. Siksi voi olettaa, että Vasabladet pärjää huonommin tällaisessa vertailussa, kuin jos vertaillaan todellisia voimasuhteita kotisivujen vierailijoiden määrässä.
Yhteenveto suurimpien suomenruotsalaisten mediatalojen Facebook-seuraajien määrästä sekä osuuksista suomenruotsalaisesta mediakentästä.
Kun vertaa tilannetta samaan vuodenaikaan vuotta aiemmin (elokuu 2017), oli Svenska Ylen osuus suomenruotsalaisesta mediakentästä runsaat 64 prosenttia, ja kahden suurimman sanomalehden osuus taas runsaat 35 prosenttia. Yhden vuoden aikana Svenska Ylen suhteellinen osuus on noussut viidellä prosenttiyksiköllä runsaaseen 69 prosenttiin, ja siten KSF Median sekä HSS Median osuus on puolestaan laskenut noin 30 prosenttiin.
Vetämättä aivan liian suuria johtopäätöksiä vain näkyvyydestä sosiaalisissa medioissa voi silti todeta, että Svenska Yle on suurin toimija suomenruotsalaisilla digitaalisilla mediamarkkinoilla. Kuitenkin ilman vertailukelpoisia lukuja nimenomaan itse kotisivujen vierailijamääristä on vaikea arvioida, miten paljon isompi Svenska Yle todellisuudessa on verrattuna muihin toimijoihin.
Sisältöanalyysissamme, joka esitellään myöhemmin, on mukana Svenska Yle, HBL ja VBL.
Minkä on alle 35-vuotiaiden ikäluokalle ominaista?
Vaikka yleisesti ottaen ikä on hyvin karkea mittari, on kuitenkin näyttöä siitä, että 18-34-vuotiaiden ikäryhmä eroaa selkeästi vanhemmista ikäryhmistä mitä uutiskulutukseen tulee. Pääasiallinen uutislähde on lähestulkoon ainoastaan digitaalinen, ja sosiaalisten medioiden merkitys on suuri sekä uutisten löytämiselle että niiden lukemiselle.
Ikäryhmä jakautuu kahteen sukupolveen, jotka ovat saaneet seuraavat nimet:
Y-sukupolvi ja Z-sukupolvi.
Y-sukupolvi muodostuu 1980-luvun alun jälkeen 1990-luvun puoliväliin saakka syntyneistä henkilöistä. Yleisimmin tämän sukupolven ikähaarukaksi määritellään vuosien 1982 ja 1994 välillä syntyneet ihmiset.
Tätä sukupolvea on tapana kutsua myös milleniaalisukupolveksi. Tälle sukupolvelle ominaisinta on se, että se on ensimmäinen ryhmä, joka on kasvanut kännyköiden, tietokoneiden ja internetin kanssa.
Z-sukupolvi on se ihmisryhmä, jotka ovat syntyneet 1990-luvun puolivälistä 200-luvun alkuun. Z-sukupolvi on hyvin samankaltainen Y-sukupolven kanssa, mutta sillä on tätäkin vahvempi yhteys uuteen teknologiaan. Internet, älypuhelimet ja tabletit ovat heille itsestäänselvyys. Z-sukupolvi on myös ensimmäinen sukupolvi, joille sosiaalisten medioiden käyttäminen todella on luonnollinen osa arkipäivää. Siksi tätä sukupolvea kutsutaan myös ”tietoyhteiskunnan kasvateiksi”.
Hieman yksinkertaistetusti voi sanoa, että tässä materiaalissa Z-sukupolvi tarkoittaa 18-24-vuotiaiden ikäryhmää, ja Y-sukupolvi on 25-34-vuotiaiden ikäryhmä.
Siitä, mikä erottaa nämä sukupolvet vanhemmista, on tehty paljon kirjoituksia ja tutkimuksia. Koska rajat eri sukupolvien stereotyyppien välillä ovat usein häilyväiset ja ne muotoillaan eri tavoin, on hyvin hankalaa päätellä, mitä mieltä tutkija on.
AIKANSA SUKUPOLVET
On kuitenkin muutamia erottavia tekijöitä, joista tutkijat USA:ssa ja Euroopassa ovat samaa mieltä, mitä tulee suureen ja heterogeeniseen 18-34-vuotiaiden ikäryhmään.
Ensinnäkin se on globaali ja liikkuva ryhmä. Internetin, sosiaalisten medioiden ja rajattomien tiedonhakumahdollisuuksien ansiosta tämä on ryhmä, jonka identiteetti ei välttämättä muodostu pelkästään valtioiden rajojen mukaan.
Esimerkki tästä on vaikkapa suomalaiset opiskelijat, jotka suorittavat opintonsa ulkomailla. Kansaneläkelaitoksen raportin mukaan tämä luku kasvoi 4500:sta 8300:n vuosien 2005 ja 2015 välillä. Tässä ryhmässä suomenruotsalaisten osuus on 13 prosenttia, verrattuna kotimaisten korkeakoulujen 7 prosentin osuuteen.
Näiden sukupolvien välillä on myös suuria eroja. Jannie Möller Hartley, joka on journalistiikan professori tanskalaisessa Roskileden yliopistossa julkaisi vuonna 2018 raportin nuorten uutiskulutuksesta. Raportissa Distinction in Young People´s Cross-Media News Engagement hän analysoi nuorten (15-18-vuotiaiden) tanskalaisten uutistenkäyttöä.
Möller Hartleyn analyysista selviää, että globaali identiteetti näkyy selvästi niissä nuorissa, joilla on paljon kulttuurista pääomaa mukanaan jo kotoa saakka. Tämän ryhmän nuoret kuluttavat paljon ulkomaisia uutisia, joilla ei ole suoraa yhteyttä heidän omaan arkeensa. Nuoret joilla oli matala kulttuurinen pääoma keskittyivät uutiskulutuksessaan lähinnä paikallisiin uutisiin, joilla oli suora vaikutus heidän omaan arkeensa, esimerkiksi lähialueilla tapahtuneisiin onnettomuuksiin.
Toisekseen tämä ryhmä on nirso digitaalisten palveluiden käyttäjänä. He käyttävät useampia kanavia samanaikaisesti (esimerkiksi sosiaalisia medioita) ja ovat tottuneita myös lopettamaan palvelun käytön, ellei se ole tarpeeksi korkealaatuinen. Tämä näkyy myös mediakulutuksessa. Kun maailma koetaan globaalimpana, näkyy se myös uutislähteiden valinnassa.
Suomalaisen nuorisobarometrin 2017 mukaan suurin osa suomalaisnuorista (15-29-vuotiaat) kokee, että digitaaliset valmiudet ovat tärkeitä tai erittäin tärkeitä taitoja elämässä pärjäämisen kannalta. Yli 80 prosenttia vastaajista (noin 2000 suomalaista tässä ikäryhmässä) katsoi että nämä valmiudet ovat tärkeitä tai erittäin tärkeitä.
Kysymykseen siitä, miten tärkeitä mediavalmiudet ovat (elämässä pärjäämiselle) vastasi runsaat 73 prosenttia Nuorisobarometri 2017 vastanneista, että nämä valmiudet ovat tärkeitä tai erittäin tärkeitä.
TALOUS JA EKOLOGISUUS
Tämä ikäryhmä on kasvanut ja kasvatettu jakamistalouteen. Perinteinen käsitys hotelleista, takseista ja mediasta on saanut haastajia esimerkiksi Airbnbsta, Uberista ja Facebookista. Suhteellisen yksimielisen tutkijajoukon mukaan on suositusten tarve – sekä ystäviltä että muilta digitaalisen palvelun käyttäjiltä – isompi tässä ryhmässä kuin vanhempien sukupolvien keskuudessa. Tämä tarkoittaa, että ystävien ja muiden käyttäjien mielipiteillä ja kokemuksilla palvelusta on suuri merkitys omaan päätöstä tehtäessä.
Tahto elää ilmasto huomion ottaen on piirre, joka on tavallisempi tässä ikäryhmässä kuin vanhemmissa. Tämä sukupolvi on kasvanut maailmassa, jossa yhä enemmän ymmärretään ihmisen vaikutus maapallolla. Kantar Sifon (markkinointi- ja mielipidemittauksia tekevä yritys) Ruotsissa viime vuonna tekemän suuren tutkimuksen (WWF eli maailman luonnonsäätiön toimeksiannosta) mukaan kokonaiset 94 prosenttia tutkituista ruotsalaisista (16-25-vuotiaista) kertoi, että heille on tärkeää elää ilmasto huomioon ottaen. 60 prosenttia vastasi ajattelevansa ilmastonmuutosta ainakin kerran viikossa. Joka kolmas vastaajista kertoi aikovansa tulevien vuosien aikana ostamisen sijaan yhä enemmän vuokrata ja lainata esimerkiksi autoja, vaatteita ja urheiluvälineitä. 13 prosenttia tästä ryhmästä kertoi olevansa joko kasvissyöjiä tai vegaaneja, kun vastaava luku koko väestöstä on noin seitsemän prosenttia.
Huoli maailman tilasta on lisääntynyt tämän sukupolven lapsuuden ja nuoruuden aikana. Syyskyyn yhdennentoista 2001 terroristi-iskut ja toistuva terrorismin uhka sen jälkeen leimaa meistä useimpien elämää. Vaikutus on kuitenkin ehkä suurin nuorimpien kohdalla, sillä he kokevat olevansa maailman kansalaisia. Brittiläisen Oxford Royale Academyn koostaman raportin mukaan juuri tällainen huoli maailman tilasta on jättänyt vahvat jäljet siihen, miten ikäryhmä suhtautuu olemassaoloon.
Halua matkustaa maailmalla peilataan jatkuvasti siihen, millaisia riskejä milläkin alueella on. Saman raportin mukaan myös vuonna 2007 alkanut finanssikriisi on vaikuttanut ikäryhmän käsitykseen taloudellisesta vakaudesta.
Toinen yleinen ja kuvaava piirre on käsitys omasta ajasta ja työajasta. Barkley Researchin Yhdysvalloissa tekemän tutkimuksen mukaan 80 prosenttia milleniaalisukupolvesta pitää erittäin tärkeänä sitä, että saa itse päättää omasta työajastaan. Tutkimuksen mukaan tämän voi tulkita tarkoittavan, ettei tämä ikäryhmä tahdo tehdä töitä työnantajalle, vaan pikemminkin yrityksen kanssa.
VAHVAT ARVOT
Oxford Royale Academyn raportin mukaan tämä selittää sitä, että ikäryhmästä niin suuri osa näkee yksityisyrittäjyyden parhaana vaihtoehtona itselleen. Puolet yhdysvaltalaiseen tutkimukseen (Barkley Research) vastanneista katsoi myös, että eivät voisi työskennellä työnantajalle, jonka arvot ja eettinen näkemys eivät vastaa heidän omiaan.
Sen, että tämä sukupolvi pitää työnantajan oikeanlaisia arvoja tärkeänä vahvistavat myös monien muiden, esimerkiksi Helsingin Svenska handelshögskolanin, tekemät tutkimukset.
Kansainvälinen tutkimus on myös suhteellisen yksimielinen siitä, että kyseessä on enimmäkseen suvaitsevainen sukupolvi. Selvä enemmistä sukupolven edustajista suhtautuu esimerkiksi tasa-arvoon ja sukupuolineutraaliin avioliittoon itsestäänselvyytenä. Tuore amerikkalaisen Awesomeness-mediayhtiön tekemä tutkimus osoittaa, että Z-sukupolvi on kaikista sukupolvista suvaitsevaisin. Tutkimuksen mukaan 80 prosenttia tutkimukseen osallistuneista nuorista amerikkalaisista sanoi vastustavansa kaikkea rasismia, 74 prosenttia tukevansa transhenkilöiden oikeuksia ja 63 prosenttia olevansa feministejä.
Tämä sukupolvi eroaa vanhemmista sukupolvista myös poliittisesti. Jos nuorten äänet olisivat ratkaisseet Iso-Britannian äänestyksen EU:sta eroamisesta, olisi tulos ollut toisenlainen. Lord Ashcroft Polls´in mukaan 73 prosenttia 18-24-vuotiaista ja 62 prosenttia 25-34-vuotiaista briteistä äänesti EU:ssa pysymisen puolesta. Pääsyyt EU:ssa pysymisen puolesta äänestämiseen olivat huoli tulevaisuuden taloustilanteesta, työmahdollisuudet ja matkustaminen.
Yhdysvaltain edellisissä presidentinvaaleissa demokraattien Hillary Clinton sai 55 prosenttia nuorten (18-29-vuotiaat) äänistä, kun taas republikaaninen Donald Trump sai äänistä 37 prosenttia. Circlen (The Center for Information and Research on Civic Learning and Engagement) mukaan 18-29-vuotiaista amerikkalaisista 37 prosenttia kertoo olevansa liberaaleja, 38 prosenttia maltillisia ja 26 prosenttia republikaaneja.
Taloustutkimuksen Ylelle vuoden 2018 maaliskuussa tekemän mielipidemittauksen mukaan vihreät on suurin puolue 18-34-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa.
Saman mittauksen mukaan 24 prosenttia nuorista suomalaisista äänestää vihreitä, 21 prosenttia kokoomusta ja 15 prosenttia keskustaa. 50-79-vuotiaiden keskuudessa taas sosiaalidemokraatit ovat suurin puolue (28 prosenttia), ja seuraavaksi tulevat kokoomus ja keskusta. Tämän ikäryhmän äänestäjistä vain seitsemän prosenttia antaa äänensä vihreille.
Myöhemmin esittelemässämme sisältöanalyysissamme etsimme vastauksia muun muassa siihen, näkyvätkö nämä 18-34-vuotiaita kuvaavat piirteet myös siinä, millaisia uutisaiheita he valitsevat.