Yhteiskunnan tukemat perhevapaat ja julkinen päivähoito ovat pitkään olleet Pohjoismaisen hyvinvointivaltion ”brändiin” kuuluvia varsin anteliaita perhepoliittisia etuuksia moniin muihin maihin verrattuna. Monilta osin Pohjoismaiden perhevapaakäytännöt muistuttavat toisiaan ja uudistukset ovat edenneet lähes samaa tahtia. Ansiosidonnaiset vanhempainvapaat ulottuvat nykyisin Islantia lukuun ottamatta kaikissa Pohjoismaissa lähes lapsen 1-vuotispäivään tai hieman sen yli. Kaikissa Pohjoismaissa vanhempien jaettu lastenhoitovastuu tunnustetaan osoittamalla valtaosa palkallisesta vapaasta vapaasti vanhempien kesken jaettavaksi. Tanskaa lukuun ottamatta maat ovat myös ottaneet käyttöön isille erikseen korvamerkittyjä vanhempainvapaita lisätäkseen isien osallistumista.
Yhteisistä piirteistä huolimatta perhevapaa- ja lastenhoitojärjestelmien välillä on kuitenkin vielä eroavaisuuksia Pohjoismaiden välillä. Tuoreimpien uudistusten ja kehittämissuunnitelmien valossa tietnäyttävätjopa jossain määrin erkaantuvan 2010-luvun loppupuolta lähestyttäessä.
Tässä selvityksessä tarkastellaan perhevapaita ja lasten kotihoidon tuen järjestelmiä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Raportin tavoitteena on tuoda ajantasaista tietoa Pohjoismaiden perhevapaakäytännöistä ja niitä koskevasta tutkimuskirjallisuudesta Suomessa käytävää keskustelua ja perhevapaiden uudistamisesta silmällä pitäen. Kuluneen talven aikana useampi taho sekä työnantaja- että työntekijäjärjestöistä samoin kuin poliittisista puolueista on tuonut esiin vanhempainvapaiden uudistami- sen tarvetta ja esitellyt omia ratkaisujaan perhevapaiden järjestämiseksi.
Työn ja perheen yhteensovittamisenedistämiseenon 2000-luvulla alettu kiinnittää yhä enemmän huomiota myös muualla Euroopassa. Tähän on vaikuttanut ennen kaikkea naisten työssäkäynnin lisääntyminen ja väestön ikääntyminen. EU:n Eurooppa 2020-ohjelman asettaman työllisyystavoitteen saavuttamiseksi varsinkin naisten työllisyyden tulisi kasvaa nykyisestä. Monet maat tarjoavat äitiysvapaan lisäksi työssäkäyville vanhemmille palkallista vanhempainvapaata, joka ainakin teoriassa antaa mahdollisuuden jakaa perhevapaita tasaisemmin isien ja äitien kesken. Muutamissa Euroopan maissa on ryhdytty kannustamaan erityisesti isiä perhevapaille osoittamalla Pohjoismaiden tapaan osa vanhempainvapaasta vain isän käytettäväksi. Tuoreimpien uudistusten myötä Pohjoismaiden johtoasema palkallisten perhevapaiden suhteen ei ehkä enää olekaan yhtä selvä kuin vielä runsas vuosikymmen sitten. Päivähoidon tarjonnassa Euroopan maiden välillä on sen sijaan vielä suuria eroja. Vaikka päivähoitopalveluja on kehitetty useissa maissa, niiden kattavuus on varsinkin alle kolmivuotiaiden lasten osalta monissa maissa vielä
kaukana Pohjoismaista.
Suomessa perhevapaiden uudistamiskeskustelua näyttää ohjaavan kaksi toisilleen jopa jossain määrin vastakkaista ideologiaa: tasa-arvo ja valinnanvapaus. Sukupuolten tasa-arvoa on pidetty tärkeänä ohjenuorana kehitettäessä perhevapaita ja isien osallistumista perhevapaiden pitämiseen on yritetty edistää eri tavoin. Merkittävimmät viime vuosina vanhempainvapaisiin tehdyt muutokset ovatkin koskeneet isälle korvamerkityn osuuden kasvattamista ja mahdollisuutta pitää se joustavammin. Sen lisäksi viime aikoina suomalaisnaisten muita Pohjoismaita alhaisempi työllisyysaste näyttää myös nousseen päällimmäiseksi huolenaiheeksi. Varsinkin lapsen kolmanteen ikävuoteen ulottuvaa hoitovapaata on ehdotettu leikattavaksi useammassa perhevapaan uudistamista koskevassa ehdotuksessa.
Toisaalta perheiden valinnanvapautta korostavat painotukset ovat meillä olleet esillä vahvemmin kuin muissa Pohjoismaissa. Selvimmin tämä on tullut esiin juuri suhtautumisessa 1–2-vuotiaiden lasten kotihoitoon. Perheiden mahdollisuutta hoitaa lapsiaan kotona tai valita yksityisiä lastenhoitopalveluja onkin Suomessa tuettu julkisin varoin muista Pohjoismaista poikkeavalla tavalla. Vaikka valinnanvapautta tukevat ratkaisut – kuten hoitovapaa – ovat näennäisesti sukupuolineutraaleja, ne käytännössä vahvistavat perinteisempää työnjakoa sukupuolten välillä kun etupäässä äidit jäävät kotiin hoi- tamaan lasta pidemmäksi aikaa.
Ruotsissa perhevapaiden tasa-arvo on ollut yksi keskeisimpiä perhevapaiden kehittämistä koskevista tavoitteista eivätkä valinnanvapautta koskevat näkökohdat ole siellä nousseet esiin samalla tavalla kuin Suomessa (Haas & Rostgaard 2011; Hiilamo & Kangas 2009, Haataja & Nyberg 2006). Ruotsi että Tanska ovat myös muita Pohjoismaita selvemmin panostaneet lasten päivähoidon kehittämiseen lasten kotihoidon tukijärjestelmien sijasta.
Tanskassa ei sen sijaan ole kiintiöity isälle osaa perhevapaista. Norja sijoittuu tässä suhteessa välimaastoon: isälle korvamerkitty vanhempainvapaa otettiin siellä käyttöön ensimmäisenä Pohjoismaista, mutta myös 1–2-vuotiaiden lasten kotihoitoa on tuettu. Viimeaikaisten uudistusten myötä Norja näyttää kuitenkin lähestyvän Ruotsia ja Tanskaa perhevapaiden kehittämisessä: kotihoidon tukea on rajoitettu ja 1–2-vuotiaiden lasten päivähoitotarjontaa on lisätty voimakkaasti. Islanti nousi Pohjoismaiden kärkeen tasa-arvoisemman vanhempainvapaiden jakamisen suhteen tarjoamalla 2000-luvun alussa isille kolmen kuukauden korvamerkityn vapaan. Ansiosidonnaisten vanhempainvapaiden suhteellisen lyhyt kesto ja ongelmat 1-vuotiaiden lasten päivähoitopalvelujen kattavuudessa erottavat kuitenkin Islannin muista Pohjoismaista, joissa verraten pitkän vanhempainvapaan jälkeen vanhemmat voivat valita joko päivähoidon tai tuetun lasten kotihoidon ilman näiden väliin sijoittuvaa katkosta.
Selvityksen rakenne ja aineisto
Selvityksen ensimmäisessä osassa tarkastellaan äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaita koskevien käytäntöjen nykytilaa eri Pohjoismaissa. Sen jälkeen tarkastellaan isille korvamerkittyjä vapaita ja isien perhevapaiden käyttöä. Kolmannessa osassa tarkastellaan pienten lasten hoidon vaihtoehtoja, kotihoidontuen järjestelmiä ja päivähoitoa. Tässä yhteydessä selvitetään lisäksi, minkälaisia näkemyksiä suomalaisilla on hoitovapaan kestosta, kotonaolojakson pituudesta sekä lasten sopivasta iästä mennä päivähoitoon. Neljännessä osassa kartoitetaan perhevapaauudistusten kustannuksia eri Pohjoismaissa, vanhempainvapaamenoja sekä vertaillaan äitien työssäkäyntiä eri indikaattoreiden valossa.
Selvityksessä on hyödynnetty erityisesti kansainvälisen perhevapaa-verkoston (International Family Leave Network) tekemiä vuosiraportteja Pohjoismaiden perhevapaista. Tämän lisäksi on käytetty hallinnon (sosiaalivakuutuslaitosten, valtion hallinnon tai tilastolaitosten) tuottamaa materiaalia muun muassa perhevapaita koskevista uudistuksista sekä selvityksiä vapaiden tai tukimuotojen käytöstä, sekä perhevapaita käsitteleviä tuoreita tutkimuksia.
Vanhempainvapaita koskevat nimikkeet eivät ole täysin yhteneviä Pohjoismaiden välillä. Esimerkiksi Norjassa, Ruotsissa ja Islannissa vanhempainvapaita koskevassa lainsäädännössä on pyritty sukupuolineutraaliuteen, niin että vanhempainvapaa-nimike (tai vastaava) viittaa kaikkiin perhevapaisiin (äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaa) perhevapaan käyttäjän sukupuolta erottelematta. Suomessa ja Tanskassa vanhempainvapaita koskevissa nimikkeissä puhutaan vielä äidille tai isälle osoitetuista vapaajaksoista. Tässä selvityksessä äitiysvapaalla viitataan vain äidille korvamerkittyihin vanhempainvapaan jaksoihin ja isyysvapaalla isälle (tai lapsen toiselle huoltajalle) kiintiöityihin jaksoihin. Vanhempainvapaa- ja perhevapaa-termit kattavat sekä äitiys-, isyys-, että vapaasti jaettavan vanhempainvapaan. Kummallekin vanhemmalle erikseen korvamerkittyjä vapaita ei pääsääntöisesti voi siirtää toiselle vanhemmalle, vaan perhe menettää ne, jos vanhempi ei käytä omaa kiintiötään. Isyysvapaa-termin käyttö eroaa tässä siten termin aikaisemmasta käyttötavasta: sillä ei tarkoiteta isälle (tai lapsen toiselle huoltajalle) lapsen syntymän yhteydessä tarkoitettua 2–3 viikon vapaata. Perhevapaan ajalta maksettavien korvauksien tarkastelun yhteydessä termi vanhempainpäiväraha viittaa kuitenkin sekä äitiys-, isyys- että vanhempainvapaan ajalta maksettaviin päivärahoihin. Vanhempainvapaiden ja kotihoidon tuen lisäksi vanhemmilla on käytössään muita perhevapaita, esimerkiksi oikeus jäädä tilapäisesti kotiin hoitamaan sairasta lasta. Näitä ei kuitenkaan tarkastella tässä selvityksessä.