Pohjoismainen oikeusyhteistyö sellaisena, kun se on tällä hetkellä, sai alkunsa 1800-luvun lopussa skandinavismin aatteiden levitessä. Kuitenkin jo varhaisesta ajasta lähtien Pohjoismaat ovat vaikuttaneet toisiinsa ja ottaneet vaikutteita toisiltaan. Ruotsin vaikutus on ollut suuri myös silloin, kun Suomen suurruhtinaskunta kuului Venäjään.
On huomionarvoista, että korkeat suomalaiset virkamiehet ja poliitikot kiinnostuivat pohjoismaisesta yhteistyöstä 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa jo ennen kuin Suomesta tuli itsenäinen valtio. Yhteistyöllä oli todennäköisesti keskeinen rooli kansakunnan rakentamisessa.
Lainsäädäntötyö oli 1800-luvulla pitkiä aikoja pysähdyksissä ja pääsi käyntiin vasta 1860-luvun valtiopäivillä. Teollinen, taloudellinen ja sosiaalinen kehitys 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa vaati luonnollisesti uutta lainsäädäntöä muun muassa sopimus-, työ-, yhtiö- ja perheoikeuden aloilla sekä vekseli- ja shekkioikeudessa. Pyrkimys luoda näillä oikeuden aloilla samankaltainen pohjoismainen lainsäädäntö oli luonteva ja tällä ajanjaksolla säädettiin useita samansisältöisiä lakeja.
Myös toisen maailmansodan jälkeen pohjoismainen lainsäädäntötyö oli aktiivista, erityisesti 1950- ja 1960-luvuilla. Sodan jälkeen laadittiin pohjoismaisena yhteistyönä patentteja, tavaramerkkejä, mallisuojaa ja tekijänoikeutta koskevia lakeja. Myös osakeyhtiölaki laadittiin 1970-luvulla yhteistyönä, ja siitä tehtiin suurelta osin samansisältöinen. Yhteisen valmistelun pohjalta laadittiin myös pohjoismaiset kauppalait 1980-luvulla.[29]Lakihanke on merilain ohella viimeinen suuri yhteispohjoismainen lainvalmisteluhanke, vaikka yhteistyö onkin jatkunut aktiivisena muussa muodossa.
Helsingin sopimus, joka on juridisesti sitova sopimus Pohjoismaiden välillä, solmittiin vuonna 1962, ja se astui voimaan samana vuonna. Sopimus sisältää pohjoismaista lainsäädäntöyhteistyötä koskevia velvoittavia ja yksityiskohtaisia säännöksiä. Tässä on syytä siteerata erityisesti artikloita 4–6:
4 artikla
Sopimuspuolten on jatkettava lakiyhteistyötä mahdollisimman suuren yhdenmukaisuuden saavuttamiseksi yksityisoikeuden alalla.
5 artikla
Sopimuspuolten olisi pyrittävä yhdenmukaistamaan rikosta ja rikoksen seuraamuksia koskevat säännöksensä. Toisessa Pohjoismaassa tehdyn rikoksen tutkinnan ja syytteeseen panon tulisi mahdollisimman laajalti voida tapahtua myös toisessa Pohjoismaassa.
6 artikla
Sopimuspuolten on pyrittävä muunkin kuin edellä mainitun lainsäädännön keskinäiseen yhtenäistämiseen sellaisilla aloilla, joilla tämä näyttää tarkoituksenmukaiselta.
Vain kymmenen vuotta Helsingin sopimuksen solmimisen jälkeen pohjoismainen lainsäädäntöyhteistyö oli kriisissä.[30] Se heijastui Helsingissä järjestetyn 26:nnen Pohjoismaisen juristikokouksen keskusteluissa. Curt Olsson piti kokouksen avajaispuheen, ja sen otsikko kuului ”Pohjoismaisen oikeusyksikön ongelmat tänään”.[31] Keskustelua käytiin ilmapiirissä, jossa Nordek-hanke yhteispohjoismaisen talousalueen luomiseksi oli kariutunut ja kehitys yhteistyön aloittamiseksi ETA:n eli Euroopan silloisen talousyhteisön kanssa alkanut.
Olsson ilmaisi huolensa Euroopan integraation seurauksista ja totesi muun muassa, että pohjoismaisen oikeuden kehittäminen vaikeutuu, jos jonkin maan kaikki parhaat lainsäätäjävoimat omistavat aikansa pelkästään ETA:lle. Hän vastasi puheenvuorossaan myös kritiikkiin, jota on usein esitetty pohjoismaisen oikeuden kehittämistä kohtaan. Kriitikot ovat esittäneet, että työ olisi aikaa vievää ja hidasta, lisäksi saavutetut tulokset eivät aina vastaisi työmäärää. Olsson on kuitenkin vahvasti läheisen yhteistyön kannalla: ”Olen omalta osaltani varma siitä, että lainsäädännön yhtenäistämisestä eli varsinaisesta tavoitteesta luopuminen olisi katastrofaalinen takaisku huolimatta siitä työmäärästä, jota se edellyttää. Helsingin sopimuksen 4 artiklassa puhutaan juuri yhdenmukaisuudesta eikä pelkästään rajoitetusta harmonisoinnista: —”.[32]
Silloinen Ruotsin oikeusministeri Carl Lidbom, joka tunnettiin värikkäänä miehenä, vastasi Olssonin puheenvuoroon täyslaidallisella. Hän esitti, että pohjoismainen lainsäädäntöyhteistyö klassisessa muodossaan on epäajanmukainen ja aikansa elänyt. Hän aloitti vastauksensa esittämällä ensiksi joukon kysymyksiä:
Millaisia mahdollisuuksia meillä on säilyttää pohjoismainen oikeusyksikkö ja kehittää sitä aikana, jona yhteiskunta muuttuu paljon aikaisempaa nopeammin ja lakien elinikä näyttää lyhenevän koko ajan, minkä lisäksi kaikki Pohjoismaat käyttävät lakeja poliittisina instrumentteina vaikuttaakseen yhteiskunnan kehitykseen ja ihmisten sosiaalisiin oloihin?
Miten paljon tilaa jää pohjoismaiselle oikeusyksikölle, jos kaksi viidestä Pohjoismaasta liittyy pian ETA:n jäseneksi?[33]
Lidbom vastaa itse kysymyksiinsä:
Syvempi analyysi tulee joka tapauksessa osoittamaan, että samansisältöisten lakien laatimisen politiikka nojaa melko ainutlaatuisiin edellytyksiin, jotka ovat nykyään todellisuutta melko harvoin.
Rinnakkaisten selvitysten laatiminen viidessä Pohjoismaassa sekä rinnakkaiset ministeriö- ja eduskuntakäsittelyt ovat raskaita ja monimutkaisia prosesseja – erityisesti, jos tavoitteena on laatia mahdollisimman samansisältöisiä lakeja. Kokemus on osoittanut, että työ on pääsääntöisesti vuosia kestävää kompromissien tekemistä yksityiskohdista ja lakipykälien loputonta hiomista. On melko selvää, ettei tämä voi olla mikään hyvä työskentelytapa. Tällaisella työllä ei voi myöskään olla suuria menestymisen mahdollisuuksia, kun kyse on laeista, joita voidaan joutua muutamaan muutaman vuoden välein tai jotka koskevat eri Pohjoismaiden kiistanalaisia sosiaalisia tai taloudellisia intressejä. [34]
Tuonaikaisessa keskustelussa näkyy kuilu, jonka toisella puolella on perinteinen nordismi – jolla tarkoitetaan mahdollisimman yhtenäisiä pohjoismaisia lakeja – ja toisella puolella asennemuutos, jonka mukaan yksittäisten maiden tulee saada kulkea omaa polkuaan tarvitsematta ottaa huomioon muita. Tästä kuilusta tuli vielä näkyvämpi yhdeksän vuotta myöhemmin Pohjoismaisessa juristikokouksessa Tukholmassa. Myös siellä Lidbom, tuolloin kansanedustaja, on keskustelussa aktiivinen ja esittää muun muassa:
”Toisinaan tuntuu siltä, että vaatimus lakien yhdenmukaistamisesta Pohjoismaissa otetaan esiin keinona, jolla voidaan vaikeuttaa tai viivyttää sellaisten lakien laatimista, joista asian esittäjä ei pidä. Samansisältöisten lakien laatiminen neljän tai viiden Pohjoismaan kesken vie turvallisen paljon aikaa ja voi olla aivan varma, ettei mitään mullistavia muutoksia voi tapahtua, jos lähtee sille tielle. Siinä ei ole sinänsä mitään kummallista, että konservatiiviset ihmiset pitävät tällaista etuna.
Toisin kuin on joskus väitetty, olen pohjoismaisen yhteistyön lämmin kannattaja myös lainsäädännön osalta. Pohjoismailla on paljon annettavaa toisilleen, niin kokemuksia, ajatuksia kuin ideoita. En kuitenkaan kannata itsetarkoituksellista pohjoismaisten lakien yhtenäistämistä. — Hallituksessa ollessani jouduin muutaman kerran hylkäämään monta vuotta työn alla olleet pohjoismaiset lainsäädäntöhankkeet, koska Ruotsin kansallisia etuja ei voitu sovittaa yhteen muiden Pohjoismaiden pyrkimysten kanssa. Eniten huomiota herättänyt tapaus koski Ruotsin avioerolakien uudistusta, jonka tavoitteena oli aviopuolisoiden kohtelu itsenäisinä yksilöinä, joilla on oikeus itse päättää, haluavatko he jatkaa avioliittoaan vai eivät.”[35]
Lidbom edustaa kärsimätöntä poliitikkoa, joka haluaa nopeita yhteiskunnallisia uudistuksia lainsäädäntöä muuttamalla.[36] Pohjoismaamieliset juristit taas maalataan, jos ei ihan taaksepäin katsojiksi niin ainakin kehityksen jarruiksi.
Keskustelu pohjoismaisesta oikeudellisesta yhteistyöstä ei päättynyt tähän. Sitä on käyty laajalla pohjalla monissa pohjoismaisissa seminaareissa, juridisissa ja pohjoismaisissa aikakauslehdissä, pamfleteissa ja päivälehdissä.
Tässä yhteydessä on syytä ottaa esiin lukuisten keskusteluissa esitettyjen puheenvuorojen joukosta Leif Sevóninpuheenvuoro, joka on julkaistu Suomen Lainopillisen Yhdistyksen aikakauskirjassa JFT:ssä vuonna 2009.[37]
Sevón aloittaa artikkelinsa mainitsemalla Scandinavian Studies in Law -julkaisun katsauksen, jonka sävy on melko pessimistinen – siinä Christina Ramberg toteaa muun muassa, että pohjoismaiset sopimuslait ovat nykyään kuolleita kirjaimia ja Jan Rambergin kirjoitus ”The Vanishing Scandinavian Sales Law” on paljon puhuva. Tämän jälkeen Sevón viittaa oikeusministereiden välillä käytyyn keskusteluun ministerikokouksessa 2006 norjalaisen alustuksen pohjalta. Ministerit päättivät tuolloin uusista yhteistyörakenteista, jotka sopivat paremmin senhetkiseen kansainväliseen tilanteeseen ja joilla oli poliittista relevanssia ja intressiä. Ministerit totesivat, että yhteistyö on edelleen elävää ja tehokasta, mutta sitä tehdään toisella tavalla kuin ennen. Kehitys on kulkenut suurista pohjoismaisista lainsäädäntöprojekteista enemmän ad hoc -pohjaiseen ja operatiiviseen yhteistyöhön. Se liittyy ministereiden mukaan siihen, että lainsäädäntöprosessi on nopeampi ja politisoituneempi kuin aikaisemmin. – Nämä kehityslinjat eivät toki tee pohjoismaisesta yhteistyöstä vähemmän ajankohtaista ja hyödyllistä. On tarkoituksenmukaista ja melko yksinkertaista hyödyntää myös toisten Pohjoismaiden kokemuksia. Pohjoismaat voivat kehittyä paremmiksi myös kansainvälisen yhteistyön tekemisessä. Lopuksi ministerit totesivat, että yhteistyön vahvuus on sen epämuodollisuus, pragmaattisuus ja hyötyyn pohjaavuus. Siksi yhteistyömuodoista on syytä tehdä näkyvämpiä. Se luo myös pohjan välttämättömälle sisäiselle ja ulkoiselle keskustelulle, jota on tärkeä käydä yhteistyön sisällöstä ja muodoista.
Sevón osoittaa yhden olennaisen kohdan norjalaisten perusteluissa: yksi syy yhteistyön elvyttämiseen on väestön liikkuvuus ja rajat ylittävän yritystoiminnan kasvu. Liikkuvuuden helpottamiseksi olisi toivottavaa poistaa tai ainakin vähentää esimerkiksi niitä ongelmia, jotka syntyvät avioliitto- ja perintölainsäädännön eroista muutettaessa Pohjoismaasta toiseen. Pohjoismaiselle yritystoiminnalle lainsäädännön eroista aiheutuu ylimääräisiä kaupantekokustannuksia – samoin esimerkiksi corporate governance -sääntöjen eroavaisuuksista. Suomen osakeyhtiölainsäädännön uudistamisessa on käytetty yhtenäistämistä vastaan puhuvana argumenttina sitä, että lainsäädäntö on myös kilpailukeino.[38] Sevón kuitenkin toteaa: ”Minusta on valitettavaa, että osakeyhtiöoikeuden alalla vallinnut lakien samankaltaisuus on rapautumassa.” Hän jatkaa toteamalla, että lakien valmisteluun tulee voida käyttää aikaa silloin, kun ne ovat voimassa kauemmin kuin seuraaviin vaaleihin ja Pohjoismaiden yhteinen oikeuskäytäntö ja samankaltainen näkymys oikeustieteestä on etu. Tuleekin kysyä, kumpi on huonompi vaihtoehto: työn hidas eteneminen vai se, ettei sitä tehdä lainkaan. Yhteistyöllä tulee olla monesta syystä erilaisia päämääriä. Toisinaan kyse voi olla ongelmien tunnistamisesta ja kartoittamisesta. Onko muissa Pohjoismaissa törmätty sellaisiin ongelmiin, joita yhdessä maassa on esiintynyt?
Toisinaan yhteistyössä voi olla kyse yhteisten suuntalinjojen löytämisestä sellaisissa kysymyksissä, jota ei esimerkiksi lakiteknisistä syistä voida ratkaista laatimalla identtinen lakiteksti. On kuitenkin sellaisia tilanteita, joissa pitäisi löytyä hyvät perusteet laatia yhdessä myös lakitekstejä. Tässä kehitys on Sevónin mukaan kulkenut taaksepäin. Oikeuden samankaltaisuus ei tarkoita välttämättä, että jollakin oikeuden alalla syntyy samanlainen ongelma ja se voidaan ratkaista samalla tavalla. Myös yhteispohjoismainen lainsäädäntö toimii kansallisessa kontekstissa, mikä voi vaikuttaa esiin nouseviin kysymyksiin. Yleisesti tunnustetaan, että Pohjoismaissa on monella alueella samanlaiset arvot. Siksi ongelmat on usein mahdollista ratkaista samalla tavalla eri maissa. Sen ansiosta Pohjoismaat voivat muodostaa samanlaisen kannan moniin kysymyksiin toimiessaan kansainvälisissä organisaatioissa, jotka laativat sopimuksia ja muuta lainsäädäntöä. On tärkeää varjella tätä, eikä antaa esimerkiksi yhteisen lainsäädännön rapautua.[39] Keskustelu pohjoismaisesta lainsäädäntöyhteistyöstä jatkuu. Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö yhteistyön tarpeellisuudesta oltaisi samaa mieltä. Erimielisyyttä on tavoitetasosta ja tavasta, jolla yhteistyötä tehdään.
Onko Pohjoismaiden aika nyt?
Edellä mainittu Pohjoismaiden oikeusministereiden kannanotto vuodelta 2016 on selkeä vahvistus siitä, että pohjoismainen lainsäädäntötyö on muuttanut muotoaan. Lainsäädännön harmonisointitavoitteesta on loitonnuttu – eikä edes Helsingin sopimuksen velvoitteita yritetä enää täyttää,[40] vaikka erilaisen pragmaattisen yhteistyön merkitystä ja tärkeyttä painotetaan.
Varsinainen lain harmonisointityö on siis jo pitemmän aikaa ollut pysähdyksissä. Uusia tuulia on kuitenkin alkanut puhaltaa pohjoismaisessa keskustelussa, ja myös Pohjoismaiden ministerineuvostossa on käynnissä uudenlaista liikehdintää. Syynä on Itämeren alueen kasvanut jännitys ja EU:n kehityksen epävarmuus, mitä on lisännyt erityisesti Britannian EU-erosta päättänyt kansanäänestys. Poliittisesti epävarmoina aikoina on luonnollista, että Pohjoismaat etsiytyvät lähemmäksi toisiaan. Suomelle tämä on ollut luontevaa politiikkaa aina huonoina aikoina.
Pohjoismaiset yhteistyöministerit päättivät syyskuussa 2016, että Pohjolasta tulee maailman integroiduin alue. Siksi ”Pohjoismaisen lainsäädäntötyön elvyttämistä” ryhdytään selvittämään. Tavoitteena on pohjoismaisen yhteistyön kehittäminen ja integraation vahvistaminen, mikä on myös tehokas keino estää rajaesteiden syntyminen. On siis olemassa konkreettisia suunnitelmia aloittaa uudelleen lainsäädäntöyhteistyö, joka tähtää yhtenäisempien lakien säätämiseen. Kehitettäviksi oikeudenaloiksi on suunniteltu yritystoimintaa, verotusta ja sosiaaliturvaa.
Toinen tätä aikaa kuvaava merkki on, että Helsingissä elokuussa 2017 järjestettävän Pohjoismaisen juristikokouksen yksi teema on ”Paluu proaktiiviseen yhteistyöhön – onko aika kypsä?”.
Itsestään selvä läheisemmän yhteistyön ja tiiviimmän integraation edellytys on, että poliittinen tahto on selkeästi ilmaistu ja hyvin ankkuroitu. Lisäksi virkamiesten niin Suomessa kuin Islannissa tulee olla kielitaitoisia ja motivoituneita. Jälkimmäinen edellytys on niin tärkeä, että se tulee ottaa huomioon jo virkamiehiä rekrytoitaessa.
Toinen tiiviimmän yhteistyön edellytys on, että työ keskitetään tärkeisiin ja realistisiin projekteihin. Kokemus on osoittanut, että ongelmat syntyvät, kun ryhdytään keskustelemaan yksityiskohdista. ”Piru asuu yksityiskohdissa” on tapana sanoa, kun yhteistyöprojektit kariutuvat erimielisyyksiin. Ongelma voidaan ratkaista oikeastaan vain kahdella tavalla. Toinen tapa on, ettei pyritä identtisiin vaan ainoastaan samankaltaisiin lakeihin, jotka voivat olla yksityiskohdiltaan erilaisia. Toinen tapa on säätää samanlaisia lakeja joistakin tietyistä kysymyksistä ja ottaa huomioon alusta lähtien, että se edellyttää kaikilta kompromissien tekemistä. Paras tapa organisoida työ on todennäköisesti yhteispohjoismaisen asiantuntijakomitean asettaminen. Perinteinen komiteatyö on luultavimmin myös tämän päivän maailmassa tehokkain työskentelytapa, koska virkamiehet ovat yleensä niin kiireisiä ja ylikuormitettuja omassa työssään, etteivät heidän resurssinsa riitä. Komiteatyö on itsessään aikaa vievää, mutta se tulee vain hyväksyä.
Lainsäädäntötyön elvyttäminen tulisi ensi sijassa suunnata oikeudellisen ympäristön selkeyttämiseen ja yksinkertaistamiseen, jotta ihmisten ja yritysten olisi helpompi liikkua yli rajojen. Ensi kädessä voisi olla viisasta keskittyä sellaiseen lainsäädäntöön, joka ei ole poliittisesti latautunut tai jonka alalla poliittiset arvot ovat samankaltaiset. Esimerkkinä voisi tässä yhteydessä ajatella saamisoikeutta. Myös sopimusoikeus ja kuluttajansuojalainsäädäntö ovat esimerkkejä lainsäädännöstä, joka on tärkeää sekä yrityksille että niiden asiakkaille ja arvopohjaltaan kutakuinkin yhteneväistä. Samankaltainen yhtiöoikeudellinen lainsäädäntö olisi yritysten näkökulmasta toivottavaa, mutta maiden välillä on eroja siinä, miten yksityiskohtaiseen säätelyyn ne ovat valmiita. Yhteinen osakeyhtiölaki vaatisi siis yksimielisyyttä siitä, miten yksityiskohtiin menevää tai liberaalia yritystoiminnan tulisi olla.
[29] Nordiska köplagar. Förslag av den nordiska arbetsgruppen för köplagstiftning. Pohjois¬maiset kauppalait. Pohjoismaisen kauppalakityöryhmän ehdotus. NU 1984:5.
[30] Wilhelmsson on osoittanut pohjoismaisen lainsäädäntöyhteistyön paradoksaalisuuden siinä, että se oli parempaa ennen Helsingin sopimusta kuin sen jälkeen. Katso Wilhelmsson, s. 119.
[31] Neuvottelut 26:nnessa Pohjoismaisessa juristikokouksessa Helsingissä 1972, s. 23–34.
[32] A.a. s. 29.
[33] A.a. s. 54
[34] A.a. s. 56 – 57.
[35] Neuvottelut 29:nnessä Pohjoismaisessa juristikokouksessa Tukholmassa 1981, s. 282.
[36] Tästä ryhdyttiin käyttämään tuohon aikaan ruotsiksi sanaa ”Lidbomeri”, millä tarkoitettiin, että on tärkeää säätää lakeja nopeasti, vaikka lainsäädännön laatu voi kärsiä.
[37] Pohjoismainen lainsäädäntöyhteistyö – muinaisjäänne vai tulevaisuutta? JFT 3-4/2009. Sevón on toiminut muun muassa Suomen oikeusministeriön lainvalmisteluosaston päällikkönä.
[38] Sevón s. 548.
[39] A.a. s. 549.
[40] Vrt. Wilhelmsson.