”Meidän on uskallettava ajatella suuremmin” – aika rakentaa moottoritie Tampereelta Vaasaan ja silta Merenkurkun yli

Theo Herold ja Ole Norrback. Kuva: Felicé Hendersson / Bertills&Jung

Ajatushautomo Agenda esittelee raportissaan Ajan tasalla vision Suomesta, joka panostaa infrastruktuurinsa vahvistamiseen ja tulevaan kilpailukykyynsä. Kaksi keskeistä hanketta nostetaan esiin: moottoritie Tampereen ja Vaasan välillä sekä kiinteä yhteys Merenkurkun yli Uumajaan. Raportin on kirjoittanut kansantaloustieteilijä Theo Herold, joka on tohtorikoulutettava Svenska handelshögskolanissa Helsingissä.

Raportin julkistustilaisuuden Vaasassa avasi opetusministeri Anders Adlercreutz, joka on myös Ajatushautomo Agendan puheenjohtaja.

– Hallitus on tehnyt monia päätöksiä, jotka edistävät kasvua. Jotta saamme suunnan kääntymään, tarvitaan nyt yhteiskunnallista ilmapiiriä, joka huokuu optimismia. Tämä raportti on hyvä esimerkki siitä optimismista ja tulevaisuudenuskosta, jota Suomi tarvitsee. Oikeanlaisiin infrastruktuurihankkeisiin panostaminen on kasvun edellytys, sanoo Adlercreutz.

Julkistustilaisuuteen osallistuivat myös opetusministeri Anders Adlercreutz sekä Vaasan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Frans Villanen. Kuva: Felicé Hendersson / Bertills&Jung

Lyhyemmät matka-ajat – vahvemmat alueet

Tampere–Vaasa-moottoritie lyhentäisi matka-aikoja jopa puolella tunnilla matkaa kohden ja säästäisi yli viisi vuorokautta vuodessa työmatkalaisille ja tavaraliikenteelle.

– Tämä lisää tuottavuutta, laskee logistiikkakustannuksia ja parantaa liikenneturvallisuutta yhdellä maan kuormitetuimmista ja onnettomuusalttiimmista tieosuuksista, toteaa Herold raportissa.

Tie on nykyisin yksi maan kuormitetuimmista ja vaarallisimmista, ja siinä on 46 tunnistettua vaarallista liittymää. Moottoritiestandardin toteuttaminen parantaisi logistiikan tehokkuutta, lisäisi liikenneturvallisuutta ja vähentäisi kunnossapitokustannuksia pitkällä aikavälillä.

Monet yleisön jäsenet halusivat kommentoida raporttia. Kuva: Felicé Hendersson / Bertills&Jung

Tällä hetkellä Vaasan ja Uumajan välinen maamatka kestää kahdeksan tuntia. Kiinteä Merenkurkun yhteys lyhentäisi ajan yhteen tuntiin.

– Silta loisi yhtenäisen talousalueen Suomen ja Ruotsin välille sekä avaisi uusia mahdollisuuksia viennille, koulutusyhteistyölle, matkailulle ja yhteiselle huoltovarmuudelle EU:n ja Naton puitteissa, Herold arvioi.

Suomalais-ruotsalaisen kauppakamarin Kjell Skoglund kysyi infrastruktuurihankkeiden priorisoinnista. Kuva: Felicé Hendersson / Bertills&Jung

Uskallusta kehittää

Raportin mukaan molemmat hankkeet ovat pitkällä aikavälillä yhteiskuntataloudellisesti kannattavia. EU-rahoituksella, tullimaksuilla ja mahdollisilla julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuuksilla investointien juoksevat kustannukset voidaan kattaa – samalla kun ajansäästöt ja lisääntynyt kauppa tuovat merkittävää taloudellista tuottoa.

Moottoritie ja Merenkurkun silta edellyttävät suuria menoja, mutta ne ovat investointeja, jotka yhdistävät Suomen Pohjoismaihin ja Eurooppaan, vahvistavat maan valmiutta ja tekevät alueista houkuttelevampia asua, työskennellä ja investoida.

– Tämä ei ole pelkkää tietä ja betonia – tämä on investointi työhön, turvallisuuteen ja tulevaisuudenuskoon. Kun muut epäröivät, meidän on johdettava, sanoo Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Joakim Strand, joka on kirjoittanut raporttiin kommentin.

Joakim Strand. Kuva: Felicé Hendersson / Bertills&Jung

Kommentti hintatasosta

Kustannusarvio perustuu Antti Talvitien ja Esa Erantin aiemmin esittämiin arvioihin.

– Kuten raportissani esitän, tämä laskelma perustuu maantiesiltaan ilman tunneliosuutta ja rautatietä. On selvää, että lopullinen summa voi vaihdella riippuen tien, rautatien ja pengertien yhdistelmästä sekä siitä, koostuuko yhteys pelkästä sillasta, tunnelista vai näiden yhdistelmästä, Herold sanoo. Raportissani totean, että jos yhteys sisältää myös rautatien, pääomakustannukset todennäköisesti vähintään kaksinkertaistuvat, hän lisää.

Liikenneviraston viimeisimmässä, vuoden 2025 esiselvityksessä pelkästä sillasta ja maantiestä koostuvan yhteyden kustannusten arvioitiin vaihtelevan 5–8 miljardin euron välillä, mitä myös Herold ehdottaa raportissaan.

– Jos osia yhteydestä toteutetaan tunnelina, kustannukset nousisivat enimmillään noin 10 miljardiin euroon. Yksikään Liikenneviraston esiselvityksessä tarkastelluista vaihtoehdoista ei ylitä 29 miljardin euron kustannuksia, ja kallein vaihtoehto koostuu lisäksi koko matkan kattavasta rautatietunnelista, joka kulkee täysin eri reittiä kuin Herold raportissaan ehdottaa.

Liikenneviraston laskelmat löytyvät täältä: https://vayla.fi/merenkurkun-kiintea-yhteys

Faktalaatikko: Tampere–Vaasa-moottoritie ja Merenkurkun silta

Tampere–Vaasa-moottoritie

  • Matka-aikasäästö: jopa 32 minuuttia / matka
  • Vuosittainen ajansäästö: yli 5 vuorokautta työmatkalaisille/tavaraliikenteelle
  • Turvallisuus: 46 vaarallista liittymää poistetaan
  • Talous: pienemmät logistiikkakustannukset, parempi raskaan liikenteen sujuvuus
  • Kustannus: noin 1,38–1,54 miljardia euroa
  • Rahoitus: EU-tuki (TEN-T), tullimaksut, julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuudet

Merenkurkun silta (Vaasa–Uumaja)

  • Matka-aikasäästö: 8 tunnista 1 tuntiin
  • Alueellinen vaikutus: yhteinen työ- ja markkina-alue, vahvempi vienti ja matkailu
  • Huoltovarmuus: strateginen Nato- ja EU-yhteys
  • Kustannus: 3–5 miljardia euroa (tieyhteys)
  • Rahoitus: 30 % EU-tukea, loppu valtion lainoista ja maksuista
  • Ympäristö: suunniteltu linjaus minimoi vaikutukset luonnonsuojelualueisiin ja maailmanperintökohteisiin

Yhteinen hyöty

  • Lyhyemmät matka-ajat, pienemmät kuljetuskustannukset, parempi liikenneturvallisuus
  • Integraatio Ruotsin ja Euroopan kanssa
  • Pitkän aikavälin yhteiskuntataloudellinen kannattavuus

Tämä on koneellisesti suomen kielelle tehty ja ihmisen tarkistama käännös.