Päivystysuudistus on osa suurta sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta. Se määrittelee ne 12 sairaalaa, joissa on laaja päivystys, kun terveydenhuoltoa uudistetaan. Uudistuksen tarkoitus on osaltaan edistää kokonaistavoitetta eli varmistaa yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut, taata riittävä osaaminen hoitavassa yksikössä sekä taata asiakas- ja potilasturvallisuus.
Päätös siitä, että sairaaloita, joissa on laaja päivystys olisi nimenomaan 12 kappaletta, tehtiin marraskuussa 2015 hallituksen kriisineuvotteluissa aluehallinto- ja sote-uudistuksesta. Ratkaisu oli osa kompromissia, jossa Keskusta sai 18 maakuntaansa ja Kokoomus laajan ja aiennetun valinnanvapauden. Puoli vuotta myöhemmin päätettiin mitkä sairaalat tulevat kyseeseen. Kaksikielinen Vaasan keskussairaala ei ole näiden sairaaloiden joukossa. Muiden muassa asiantuntijaorganisaatio Sitra sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos näkevät Vaasan itsestään selvänä vaihtoehtona, mutta hallitus priorisoi Seinäjoen suomenkielistä keskussairaalaa.
Hallitus päättää jättää uudistuksen erillisenä eduskunnalle jo syksyllä 2016, hyvissä ajoin ennen muuta sote-pakettia. Lakiesityksessä perustellaan sitä, että lukumäärä on nimenomaan 12 sillä, että potilasturvallisuus, vaikuttavuus ja palveluiden saatavuus ovat optimaalisia tällä lukumäärällä. Taloudelliset näkökohdat ovat myös tärkeitä.
Lain säätämistä ennen kuin loput terveydenhuoltokuviosta selviää, perusteltiin sillä, että näin saavutetaan säästöjä jo vuoden 2017 budjetissa, vaikka muutokset tapahtuvat vasta myöhemmin. Ilkeät kielet sanovat myös, että yksi syy nopeutettuun aikatauluun on, että keskustelu ruotsin kielen asemasta saadaan levitettyä pidemmälle aikajanalle. Käsittelemällä ne osat, joilla arvioidaan olevan suurin vastustus ensin, voi esimerkiksi käräjäoikeusuudistus mennä läpi vähemmin äänin myöhemmin. ”Valitse taistelusi”-taktiikkaa sovellettiin jo elokuussa, kun sosiaali- ja terveysministeriö perui päätöksensä lakkauttaa koulukoti Lagmansgården Pedersöressä. Kerrotaan, että peruspalveluministeri Juha Rehulaa (Kesk) on varoitettu siitä, että metakka olisi ollut liian suurta, jos Vaasan keskussairaala ja Lagmansgården olisivat olleet tähtäimessä yhtä aikaa.
Päätös siitä, että Vaasan keskussairaala ei ole niiden 12 sairaalan joukossa, joissa taataan laaja päivystys, johtaa välittömästi protesteihin, jotka laajenevat nopeasti ennen näkemättömän laajalle. Kyse ei ole ainoastaan ruotsista, vaan myös keskittämisestä ja demokratiasta sekä näkemyksestä koko Pohjanmaan tulevaisuudesta. Vaasan sairaanhoitopiirin kunnat ostavat Helsingin Sanomien kannen kertoakseen vaatimuksestaan laajasta päivystyksestä Vaasaan ja mielenosoitus sairaalan puolesta Vaasassa 8. lokakuuta kerää 10 000 osallistujaa.Kaikki eduskuntapuolueet ovat edustettuina ja puhujien joukossa ovat Vaasan seudun yrittäjät, eduskunnan perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Annika Lapintie (Vas) sekä Kokoomuksen vaasalainen kansanedustaja Susanna Koski. Hän sanoo vielä tässä vaiheessa, että on selvää, että VKS:ssa pitää olla laaja päivystys ja perustelee asiaa sillä, että sairaala saa tukea kaikilla mittareilla.
Kokkola-linjaus tähtäimessä
Kun eduskuntakäsittely alkaa, nousevat kielelliset oikeudet ja perustuslaki keskiöön. Perustuslain 122 § on yksiselitteinen: ” Hallintoa järjestettäessä tulee pyrkiä yhteensopiviin aluejaotuksiin, joissa turvataan suomen- ja ruotsinkielisen väestön mahdollisuudet saada palveluja omalla kielellään samanlaisten perusteiden mukaan.”
Perustuslakivaliokunta on soveltanut kyseistä pykälää useasti aiemminkin ja tehnyt seuraavan tulkinnan: ”Jos hallinnollisesti toimiva aluejako on mahdollista määritellä useilla vaihtoehtoisilla tavoilla, perusoikeuksien turvaamisvelvollisuus edellyttää, että niistä valitaan vaihtoehto, joka parhaiten toteuttaa kielelliset perusoikeudet.”
Tulkinta vahvistettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2009 kun otettiin kantaa Kokkolan suuntautumiseen silloisessa aluehallintouudistuksessa. Näkemys toistettiin, kun käsiteltiin edellisen hallituksen esitystä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamiseksi, joka kaatui perustuslakivaliokunnassa vuonna 2014. Nyt annetun lakiesityksen perusteluissa hallituksen näkemys on muuttunut ja esityksessä annetaan lisäksi sellainen kuva, että perustuslakivaliokunta olisi ollut päinvastaista mieltä. Esityksen mukaan lainsäätäjän ei ole pakko valita sitä vaihtoehtoa, joka parhaiten turvaa ruotsin kielen aseman ”kunhan eri perusoikeuksiin ja muihin perusoikeusjärjestelmän näkökulmasta hyväksyttäviin näkökohtiin liittyviä seikkoja on riittävästi punnittu keskenään ja on selkeästi, valtiosäännön kannalta hyväksyttävillä perusteilla perusteltu se, jos lainsäätäjä valitsee muun kuin perusoikeuksien ja julkisen vallan kansanvaltaisen käyttämisen kannalta vähiten ongelmallisen ratkaisumallin”.
Kirjaus herättää äänekkäitä vastalauseita. Jo lausuntokierroksella suomenruotsalaiset lausunnonantajat ovat painottaneet, että on tärkeää, että perustuslakivaliokunnan vanhaa tulkintaa noudatetaan. Svenska Finlands Folkting viittaa hallintotieteiden professori Olli Mäenpään lausuntoon, jossa hän toteaa, ettei lakien valmistelussa voida antaa hallinnolliselle tarkoituksenmukaisuudelle tai taloudellisille näkökohdille yhtä suurta tai suurempaa painoa kuin perustuslaillisille oikeuksille.
Yhtenäinen rintama
Lähetekeskustelu on latautunutta ja RKP:n Anna-Maja Henriksson asettaa riman: ”Jopa kielellisestä näkökulmasta riippumatta hallituksen olisi pitänyt tulla siihen lopputulemaan, että Vaasalla tulisi olla täyspäivystys. Mutta ei. Tosiasia on, että Pohjanmaalla ja Keskipohjanmaalla asuu lähes 100 000 ruotsinkielistä. Se on paljon. Heidän kaikkien, meidän kaikkien palvelu huononee hallituksen esityksessä tavalla, jota ei voida hyväksyä. Hallitus ei ole myöskään vaivautunut tekemään kunnollista kielellisten vaikutusten arviointia. Miten on mahdollista, ettei ole huomioitu tai otettu opiksi niin sanotusta Kokkolan kysymyksestä aluehallintouudistuksen yhteydessä vuonna 2009? Miten on mahdollista, ettei hallitus kuuntele Euroopan neuvoston asiantuntijakomiteaa, joka viimeksi pari viikkoa sitten painotti sellaisten hoitoratkaisujen merkitystä, jotka turvaavat oikeuden saada hoitoa ruotsiksi ja saamen kielellä meneillään olevassa sote-uudistuksessa?”
Vasemmistoliitto, Vihreät, Kristillisdemokraatit ja Sosialidemokraatit ovat samoilla linjoilla.
”Tästä on tullut yksi suurimmista kielellisiä oikeuksia koskevista kysymyksistä, joita on käsitelty tämän hallituskauden aikana ja ministeri Rehula sanoi omassa puheenvuorossaan, että ne on huomioitu, mutta taaskaan hän ei vastannut, miten. Miten kielelliset oikeudet turvataan, kun Vaasan keskussairaala ei enää tarjoa laajaa päivystystä? Miten kielelliset oikeudet turvataan, jos ruotsinkieliset kansalaiset Pohjanmaalla eivät voi luottaa saavansa palvelua äidinkielellään, kun sitä todella tarvitsevat? Kielellisten vaikutusten arviointi ja kielellisten oikeuksien huomioon ottaminen ei tarkoita lauseita ja sanoja, että sanotaan jotain tehtävän, vaan ne tarkoittavat konkreettisia ja todellisia päätöksiä. Siten ei riitä, että hallitus toteaa tehneensä jonkinlaisen kielellisten vaikutusten arvioinnin, vaan tällaisten suurten uudistusten kohdalla se tarkoittaa sitä, että konkreettisesti valitaan se vaihtoehto, joka parhaiten turvaa kielelliset oikeudet.”. (Li Andersson, Vas)
”… tässä on kysymys oikeusperiaatteista, tässä on kysymys ihmisten kielellisistä oikeuksista, mutta tässä on kysymys myös hyvästä hallintotavasta ja hyvästä poliittisesta kulttuurista.” (Ville Niinistö, Vihreät)
”Vaikka uudistus ei teoreettisesti katsoen suoraan merkitse statuksen huonontumista Vaasaan keskussairaalalle verrattuna nykyiseen, merkitsee se kuitenkin käytännössä pitkässä juoksussa uhkaa toiminnalle. Ne maakunnat, joissa on laajan päivystyksen sairaala tulevat saamaan enemmän rahoitusta kuin suppean päivystyssairaalan maakunnat … Kielelliset perusoikeudet edellyttävät, että kansalliskielet ovat tasavertaisia sekä muodollisesti että käytännössä. Sitä hallituksen on ollut vaikea ymmärtää.” (Peter Östman, KD)
”Perusoikeudet, mukaan lukien kielelliset oikeudet, eivät ole mielipidekysymys. Perusoikeudet joko ovat tai niitä ei ole. Vuosina 2009—2010 silloinen hallitus yritti polkea kielellisiä oikeuksia. Silloin oli kyse hallinnosta. Nyt puhumme elämästä ja kuolemasta ja ihmisten oikeudesta saada hoitoa omalla äidinkielellään. Silloin perustuslakivaliokunta määritti, että kaikkia suomalaisia on kohdeltava tasavertaisesti ja että, jos vaihtoehtoja on kaksi tai useampi, niin eduskunnan tulee valita se vaihtoehto, joka paremmin turvaa kielelliset oikeudet … Minä todella toivon, että kansanedustajat, jotka täällä edustavat Suomen kansaa miettivät tarkoin, ennen kuin poljetaan perustuslaissamme turvattuja perusoikeuksia.” (Maarit Feldt-Ranta, Sdp).
Myös hallituspuolueiden kansanedustajat ihmettelevät, miksi Vaasa ei ole laajan päivystyksen sairaaloiden joukossa. Keskustan Hannu Hoskonen viittaa seudun taloudelliseen tarmoon ja kannustaa hallitusta katsomaan päivystyspäätöstä uudemman kerran. Kokoomuksen Timo Heinonen katsoo, että täyden päivystyksen sairaaloiden lukumäärä on keinotekoinen.
Perusturvaministeri Juha Rehula ei osallistu keskusteluun ollenkaan. Hän jättää istuntosalin kauan ennen kuin keskustelu pääsee vauhtiin.
Asiantuntijat punnitsevat
Lakiesitys palautetaan sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, jonka on tarkoitus muotoilla lopullinen päätösesitys. Siihen tarvitaan perustuslakivaliokunnan lausunto kielellisten oikeuksien toteutumisesta hallituksen esityksessä.
Kun perustuslakivaliokunta aloittaa esityksen käsittelyn, professori Mikael Hidén, jota kuullaan asiantuntijana, toteaa että tekstistä huomaa, että hallituksen on ollut vaikea perustella kantaansa Vaasa-/Seinäjokikysymyksessä. Hidén katsoo, että ruotsin kieltä ajatellen paras ratkaisu olisi antaa laaja päivystys Vaasaan. Valtiotieteilijä Veli-Pekka Viljanen, jota myös kuullaan valiokunnassa, on samaa mieltä, mutta pitää tulkintaa ruotsin kielen pitämisestä aina etusijalla jonkinlaisena ”optimointikäskynä”. Hän toteaa, ettei kielelliset oikeudet voi olla ainoa ja ratkaiseva kriteeri kaikissa tilanteissa, vaan että perusoikeuksia on voitava myös punnita toisiinsa.
Samaan aikaan julkinen keskustelu jatkuu siitä kuvasta, jonka hallituksen esitys antaa perustuslakivaliokunnan taannoisesta Kokkola-tulkinnasta. Oikeuskansleri Jaakko Jonkka kommentoi Hufvudstadsbladetissa: ”Minä en näe tekstissä mitään harhaanjohtavaa. Lehtereiltä on aina helpompi huudella kuin pelata kentällä. Kysymys on siitä, miten palvelut parhaiten turvataan kaikille osapuolille. Jos kahden perusoikeuden välillä on ristiriitaa, on arvioitava, miten päästään parhaaseen tulokseen.” Jonkka sanoo, että kyse on siitä, miten kielelliset oikeudet turvataan parhaiten suhteessa siihen peruspalveluun, jota sairaalat tuottavat, mutta että hän ei itse osaa arvioida, onko Vaasa vai Seinäjoki kokonaisuus huomioiden parempi vaihtoehto. Sen arvion tekeminen kuuluu nimenomaan perustuslakivaliokunnalle.
Ministeriö puuttuu peliin
Ensi alkuun Vaasan asema on hyvä perustuslakivaliokunnassa. Vaihtoehto 12+1 eli se, että hallituksen päivystyssairaalaluetteloa täydennetään VKS:lla, nostetaan esille realistisena vaihtoehtona kielellisten oikeuksien turvaamiseksi. Sitten sosiaali- ja terveysministeriö antaa lisäselvityksen, joka on Seinäjoen eduksi. Uudet luvut tarkoittavat, ettei Vaasaa ja Seinäjokea enää voida pitää tasavertaisina vaihtoehtoina ja valiokunnassa mielipiteet kääntyvät.
Samaan aikaan aikataulu kiristyy. Hallituspuolueet ovat päättäneet, että laki pitää hyväksyä ennen joululomia, koska kyseessä on talousarviolaki. Johtavat asiantuntijat joutuvat kirjoittamaan lausuntoja viikonloppuna ja itsenäisyyspäivänä, jotta aikataulut pystyttäisiin pitämään ja valiokunnan jäsenet kertovat, ettei käsittely saa tarvitsemaansa aikaa, varsinkin kun ministeriöstä on tullut uusia lukuja. Valiokunnan puheenjohtaja Annika Lapintie suhtautuu myös kriittisesti kohonneeseen paineeseen.
Itsenäisyyspäivää seuraavasta päivästä tulee rankka. Perustuslakivaliokunnan on annettava lausuntonsa sosiaali- ja terveysvaliokunnalle viimeistään nyt, jotta pysyttäisiin aikataulussa. Valiokunta hylkää yksimielisesti hallituksen lakiesityksen, se ei turvaa kielellisiä oikeuksia, mutta käsittely on erittäin vaikea. Yhdessä vaiheessa näyttää siltä, että mentäisiin äänestykseen siitä, asetetaanko yhtään mitään perustuslain taakse. Lopulta valiokunta saavuttaa yksimielisyyden siitä, että oikeus käyttää ruotsia on sisällytettävä lakiin, jotta se voitaisiin säätää yksinkertaisella menettelyllä.
Perustuslakivaliokunta päätyy siihen, että sosiaali- ja terveysministeriön uudet luvut yhdessä lakiesityksen perustelujen kanssa merkitsee sitä, että Seinäjoki on Vaasaa parempi vaihtoehto, kun katsotaan palvelutarvetta, palveluiden saatavuutta jaa potilasturvallisuutta. Se merkitsee, että perustuslaista ei seuraa velvollisuutta antaa kielellisille oikeuksille poissulkevaa painoarvoa suhteessa muihin vapauksiin ja oikeuksiin. Valiokunta on samalla sitä mieltä, että Vaasan keskussairaala turvaisi ruotsinkielisen väestön kielelliset oikeudet paremmin kuin hallituksen malli: ”Hallituksen esityksen perustana olevaa 12 sairaanhoitopiirin määrää ei asiallisesti perustella muuten kuin vetoamalla hallituksen sote- ja maakuntauudistuksen yhteydessä tekemiin linjauksiin. Näin ollen perustuslain 17 §:n kielelliset perusoikeudet parhaiten toteuttavana ratkaisuna voidaankin valiokunnan mielestä pitää sitä, että laajan päivystyksen yksikkö sijoitettaisiin sekä Vaasan että Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriin.”Valiokunnan mukaan toiseksi paras vaihtoehto on, että Seinäjoen sairaalalle määrätään laissa velvollisuus antaa hoitoa myös ruotsiksi. Valiokunnan päätös on yksimielinen.
Lukuja kyseenalaistetaan
Vaasan sairaanhoitopiirin johtaja Göran Honga pitää lausuntoa kuoliniskuna ruotsin kielelle, koska perustuslakivaliokunta on hylännyt vanhan tulkintansa 122 pykälästä, jonka mukaan aina tulee valita se vaihtoehto, joka parhaiten turvaa ruotsin kielen aseman. Nyt herää myös epäilys siitä, että valiokuntaa on johdettu Seinäjoen eduksi harhaan sosiaali- ja terveysministeriön lisäselvityksessä. Ministeriön antamat luvut ovat kerta kaikkiaan tarkoitushakuisia.
Viikonlopun aikana Vaasan keskussairaalan johtajaylilääkäri Auvo Rauhala listaa virheet kahdeksan sivun mittaisessa muistiossa, jonka hän lähettää presidentille, oikeuskanslerille, politikoille ja virkamiehille. Virheet koskevat kaikkea Vaasan lääkäripulasta sydänkohtauskuolemia käsittelevään tilastoon sekä niiden päivystyspotilaiden määrää, jotka lähetettäisiin Seinäjoelle.
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula lupaa tutustua lukuihin myöhemmin eli käytännössä sen jälkeen, kun päivystysuudistus on lyöty lukkoon. Helsingin Sanomissa antamassaan haastattelussa hän vakuuttaa, että ministeriön tiedot pitävät paikkansa: ”Ne perustuvat saatavilla olevaan tilastoon THL:stä, Kuntaliitosta ja Kelasta. Tilastoja voidaan kyseenalaistaa, mutta lukuja ei ole vedetty hatusta.”
Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa esitetään, että johtajaylilääkäri Rauhala kutsuttaisiin kuultavaksi luvuista, mutta esitys häviää pienimmällä mahdollisella äänimäärällä. Sen jälkeen valiokunta päättää yhden äänen ylivoimalla sanoa kiitos ei Vaasan laajalle päivystykselle, hyväksyäkseen perustuslakivaliokunnan toiseksi parhaan vaihtoehdon. Lakia täydennetään Seinäjoen sairaalaa koskevalla kirjauksella: ”Väestön kielellisten oikeuksien turvaamiseksi Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin on järjestettävä päivystyspalvelut suomen ja ruotsin kielellä siten, että potilas saa palvelut valitsemallaan kielellä.” Tämän jälkeen valiokunta hylkää vielä ehdotuksen, että perustuslakivaliokunta käsittelisi asian vielä kertaalleen, koska ministeriön lisäselvitys kyseenalaisin luvuin on todennäköisesti vaikuttanut valiokunnan kantaan.
Lipponen olisi puhaltanut pelin poikki?
Keskustan Niilo Keränen on ensimmäisten joukossa pyytämässä puheenvuoroa, kun lopullinen käsittely alkaa istuntosalissa. Hänellä on vaikeuksia tyylipisteiden kanssa: ” Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt lakipykäliin perustuslakivaliokunnan edellyttämät muutokset, jotka toki eivät ole kaikkein tyylikkäin ratkaisu tämän kielikysymyksen selvittämiseksi. Se on tietysti haasteellista.”
Mats Nylundin (RKP) puheenvuoro on murhaava: ”Suomi kulkee oikeusvaltiosta, jossa vähemmistöillä on perustuslain suoja, sellaiseksi valtioksi, jossa vallitsee yksioikoinen ja häikäilemätön enemmistön diktatuuri. Käytännössä me hylkäämme perustuslain, joka ainakin teoreettisella tasolla on taannut kansalaisten oikeuden saada palvelua omalla äidinkielellään, suomeksi tai ruotsiksi. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta ja tarkemmin sanoen hallituspuolueiden edustajat tässä valiokunnassa on juuri tehnyt historiaa, perin, perin ikävää historiaa. Kuinka te kehtaatte, hyvä hallitus? Kuinka te kehtaatte? Ja kyllä, te kehtaatte!”
Keskustelun aikana ilmenee, että oikeusministeriö on jättänyt asiantuntijalausunnon sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, koskien lakilisäystä ruotsin kielestä Seinäjoella. Lausunto vetää käytännössä kirjaukselta maton alta. Valiokunnan jäsen Outi Alanko-Kahiluoto (Vihreät) tiivistää lausunnon omassa puheenvuorossaan: ”Annetussa aikataulussa ei ole mahdollista arvioida lakiesityksen vaikutuksia kielellisten oikeuksien järjestelmään kokonaisuudessaan. Ruotsinkielisten palvelujen järjestäminen yksikielisellä, suomenkielisellä alueella on käytännössä erittäin haasteellista. Tämän lakiesityksen ehdotus täyttää muodollisesti perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitetyn vaatimuksen, mutta käytännössä se ei turvaa niitä.”
Vihreiden Ville Niinistö on vakuuttunut siitä, että asiassa oltaisiin toimittu aivan toisin, jos Paavo Lipponen olisi ollut pääministeri: ”Suomessa on aina ollut tapana, että valtiomiehet ja -naiset tiukassa paikassa puolustavat molempien kansalliskieltemme asemaa. Olin eilisiltana aika hämmentynyt, kun pääministeri Sipilä ja valtiovarainministeri Orpo tulevat varta vasten tänne illalla äänestykseen vastustamaan asian pöytäämistä, joka olisi antanut mahdollisuuden sille, että olisi oikeasti harkittu sitä, ovatko perustuslakivaliokunnan asettamat edellytykset kielellisistä oikeuksista ylipäätään tässä lakiuudistuksessa toteutumassa. Jos me olisimme eläneet siinä Suomessa, mikä meillä vielä oli 10 tai 15 vuotta sitten, kun pääministerinä oli Paavo Lipponen, niin luulen, että pääministeri olisi puhaltanut pilliin ja katsonut tämän asian uudestaan läpi, niin että kielelliset oikeudet tulevat turvatuiksi.”
Pääministeri kirjoittaa yleisönosastolle
Ratkaisevan äänestyksen alla Helsingin Sanomat julkaisee reportaasin, jossa muun muassa aluetieteen professori emeritus Hannu Katajamäki Vaasan yliopistosta avaa seudun tuntoja: ”Tunnelma on lamaantunut ja pöyristynyt. Varsinkin ruotsinkielisten parissa on vahvistunut tunne siitä, että ollaan toisen luokan kansalaisia.”
Katajamäki sanoo, että Vaasa on jo pitkän aikaa aina ollut kakkonen ja että sairaalapäätöksestä tuli käänteentekevä, koska myös suomenkieliset asettuivat puolustamaan ruotsinkielisten oikeuksia. VKS:sta on tullut paljon enemmän kuin kielikysymys: kyseessä on myös väestömäärät, etäisyydet, talous ja laatu, kokonaisuudesta, jossa kaikki parametrit puhuvat sen puolesta, että Vaasan tulee olla yksi laajan päivystyksen sairaaloista.
Samaan aikaan pääministeri Juha Sipilä, joka ei ole osallistunut eduskunnan keskusteluun laisinkaan, kirjoittaa mielipidekirjoituksen Vasabladetiin ja Pohjalaiseen. Hän sanoo ymmärtävänsä huolen seudulla, mutta vakuuttaa, että uudistus ei saa eikä voi huonontaa mahdollisuuksia saada palvelua ruotsin kielellä. Hän alleviivaa, että hallitus tulee seuraamaan, miten kielelliset oikeudet toteutuvat ja että toimiin ryhdytään, jos tarve vaatii, eduskunnan tahdon mukaisesti: ”Eduskunnan lausunto otetaan luonnollisesti kaikella vakavuudella.”
Kamppailu Vasan keskussairaalasta ylittää tässä vaiheessa uutiskynnyksen myös Ruotsissa. Aftonbladet, Dagens Nyheter ja Svenska Dagbladet kirjoittavat ”päivystysuudistuksesta, jolla on kielellistä räjähdysvoimaa” ja pelkäävät, että tapauksesta seuraa takapakkia ruotsin kielelle.
Joulunalusviikolla eduskunta vielä hylkää ehdotuksen siitä, että perustuslakivaliokunta vielä arvioisi, täyttääkö sosiaali- ja terveysvaliokunnan kirjaus ruotsin kielestä asetetut vaatimukset. SDP ehdottaa, että laki hylätään kokonaan, koska käsittelyaikataulu on ollut liian tiukka ja koska kokonaiskuva eli varsinainen sote- ja maakuntauudistus edelleen puuttuu. Ehdotus hylätään äänestyksessä, jonka jälkeen hallitusenemmistö vielä hylkää RKP:n esittämät ponnet lakiin liittyen. Ponsissa edellytettiin, että 1. kesäkuuta 2017 mennessä laadittaisiin toimintasuunnitelma kielellisten oikeuksien toteuttamiseksi koko hoitoketjussa Seinäjoella ja että,jos tämä ei toteutuisi määräajassa, sovellettaisiin 12+1 -mallia. Anna-Maja Henriksson sanoo, että toimintasuunnitelmaa koskeva ponsi muotoiltiin niin, että hallituspuolueiden olisi helppo yhtyä siihen: ”He myös saivat ponnen hyvissä ajoin etukäteen, mutta sen tukemiseen ei löytynyt valmiutta, ei edes hyvän tahdon eleenä.”
Presidentti kuuntelee
Ratkaisevan äänestyksen jälkeen Vasemmistoliiton Li Andersson arvelee Hufvudstadsbladetissa, että suuri keskustelu uudistuksesta on ollut positiivista, lopputuloksesta huolimatta: ”Minä uskon, että käyty keskustelu pakottaa hallituksen pitämään kiinni lupauksistaan. Me emme tule päästämään irti vain siksi, että hävisimme äänestyksessä.” Hänen ennustuksensa käy nopeasti toteen. Uuden protestiaallon aikana noin 3 500 kansalaista, lähinnä Pohjanmaalta, kirjoittaa presidentti Sauli Niinistölle, pyytääkseen häntä olemaan vahvistamatta uudistusta ennen kuin on selvitetty täyttääkö se perustuslain asettamat vaatimukset.
Presidentti vahvistaa lain vähän enne vuodenvaihdetta, mutta tekee harvinaisen lausuman pöytäkirjaan. Painotettuaan, että kielelliset oikeudet ovat laillisuuskysymys ja todettuaan, että ruotsin kieltä koskeva kirjaus on perustuslain mukainen, antaa hän ohjeita tulevaa työtä varten: ”Lain soveltamisesta on tarkoitus säätää asetuksilla, jolloin sekä asetusten antaja, että niiden täytäntöönpanijat ovat virkavastuussa siitä, että kielelliset oikeudet käytännössä myös toteutuvat. Tässä tapauksessa se käsitykseni mukaan merkitsee, että päivystyspalveluja voidaan siirtää Vaasasta Seinäjoelle vain, jos siirrettäessä vallitsee varmuus siitä, että potilaat saavat nuo palvelut valintansa mukaan suomen tai ruotsin kielellä.”
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula on arvioinut, että kestää kuukausia, ennen kuin tiedetään, miten ruotsinkielinen palvelu käytännössä järjestetään Seinäjoen keskussairaalassa. Ratkaisua odottaessa, Vaasan sairaanhoitopiirin puheenjohtaja Hans Franz ja VKS:n terveydenhuollon ammattiyhdistyksen pääluottamusmies Kim Berg käynnistävät kansalaisaloitteen eduskunnan mielen muuttamiseksi. Aloite rikkoo 50 000 allekirjoittajan rajan muutamassa viikossa ja se merkitsee, että eduskunta saa käsitellä laajaa päivystystä Vaasassa vielä toistamiseen.
Juuri ennen kansalaisaloitteen käynnistämistä valtiovarainministeri Petteri Orpo ja sisäministeri Paula Risikko vierailevat sairaalassa ja saavat uunituoreita avainlukuja johtajaylilääkäri Auvo Rauhalalta. Luvut ovat vielä parempia kuin ne luvut, jotka hän antoi, kun päivystysuudistus oli eduskunnassa loppusuoralla joulukuussa. Vasabladetin haastattelussa hän kertoo Risikon reaktiosta: ”Hän sanoi, että meillä on täysi oikeus olla vihaisia ja pettyneitä.”